šed k matce do rodiště, zemřel tam r. 1871. Šolcova jediná básnická kniha P'!-120S.t::n.kY. (1868) je dílo neobyčejně bohatého a rozmanitého obsahu. Vedle citových a hudebních písní milostných, prosycených vášnivou něhou a těžkým hořem (zejména cyklus Z perlové šF1fŮrky), - drobný rukopisný svazeček mladistvých Písní o bledé dív('e, do »Prvosenek« nepojatých, vydán teprve r. 1906 - ~bsahují »Prvosenky« mohutné básně vlasteneckého a slovanského vzletu (zvláště 13 Sonetů swtovlÍdavských),. moderně a sociálně cítěné deklamace z vření velkého města a z bídy pracujícího lidu, ale i baladicky zhuštěné obrázky z venkova, pravidelně demokraticky podmalované (nejrozsáhlejší z nich »Dědovy vrásky«, vážené z dob selského poddanství), sem tam ještě ohlasy Erbenovy, které se střídají s úsečnými chansonami samostatně obměňujícími módní útvar Bérangerův; z nich došly zvláštní popularity: »Naše chaloupky«, »Píseň o ruce mozolné« a »Písničkář«. Nové dráhy české epice značily Šolcovy skladby z bal:<ánského ovzduší (Usl;o(:i a Písnč o 1Ifarku hajdukovi) a několik náběhů k velkým výpravným básním historickým, z nichž nejmohutnější je zlomek Boží bojovníci; tu ukázal Šolc cestu Sv. Čechovi a E. Krásnohorské. Ze byl také formálně bohatě nadán, dokazuje jistota při ovládání sonetu, kam jako R. Mayer uvedl na rozdíl od koUárovské tradice jamb místo trocheje. Př'ímo virtuosním formalistou se prokázal šťastným pokusem udomácniti u nás exotickou formu gazelu. Všude zůstalo u Šolce při bohatých a slibných podnětech. Bohémským osudem, předčasným skonem, ale zvláště intensitou své sociální inspirace připomínal V. Šolce současníkům Jihočech František Šimf"Č •• k (1842-1877), zprvu františkán, později člen redakce »Národních listů«, kde se stal zakladatelem »soudničky«. Proletářská sudba a těžká plicní choroba učinily ho elegikem: jest jím nejen v písňové erotice, ale i v sociální reflexi. Mladé pokolení moravské na ročátku 60. let .skládalo vplké naděje do Aleše Balcárka (1840-1g62). Jrho Po:úsfttlé básně (1862 a 1874:) podávají v osobní lyrice elegický žal nad životem nežit<'m a láskou sotva tušenou, kdežto v motivech vlasteneck~'ch nadšení pro velikost Slovanstva a zvláště Moravy i pro krásu veřejného činu. Mocný v~'znam v pokolení Ne:ruJově. které vyš'o od požadavku literatury ko;;mopolitické, měly pře k I a d y b ás nic k é. V 50. 1. vycházelo jich více než básnických děl 285