výkupné dílo je však zničeno zvrhlým pastorkem. Konec - jako u všech předcházejících - je však smířlivý. Sociální otázky, kterých se Heyduk zde dotýká, nejsou dořešeny; ke škodě básně navršil zde Heyduk i hojnost odborných, zastaralých a neužívaných výrazů. Zcela jiné povahy je »román v písních« Na vlnách (1886, kn. 1889), idyla nevinné lásky zasazená do rámcc líčení Černého moře a jeho břehů; ale pro Heyduka, který rozu~ěllesúm a stráním, nebylo moře pravou inspirací. V době svého nejsilnějšího bá':lnického rozpětí vydává HeydJk alegorickou báchorku veršem Dědův odkliZ (1879), s nadšením uvítanou a později zpopularisovanou zhudebněním J. R. Rozkošného a V. Nováka. Je to oslava prosté písně, něžné lásky a krásy, položené mimo všední svět, tkvící hlavně v přírodě. Zde se ocitáme již daleko od zásad generace Májové v jejích počátcích; básník není chápán jako hlasatel kulturních hodnot, nýbrž jako lékař a utěšitel lidstva. I proti Hálkovi je Heyduk naivní rousseauovský romantik, odmítající civilisaci. Báchorka nechce být konkrétní: jsme zde mimo čas i prostor, osoby nemají jmen, zůstávají jen alegorickými formami. Z prozaických prací jest vzletné líčení Šumavy a Povltaví v I. a II. díle Ottových »Čech« komentářem Heydukovy poesie. Jeho Vzpomínky litHární (1911) nejsou sice vždy spolehlivé, ale jsou dúležit}'m dolmmentem generace. Heyduk jest především básník písní; žák poesie pro::ltonárodní, studoval ji a napodoboval; nejlépe mu vyhovovala její forma pro zachycování nesložitých citů od vášnivé lásky přes sladkou pohodu rodinnou až k smutku nad ztrátou drahých bytostí, i jeho vř'elému poměru k přírodě a nadšené touze po svobodě. Vedle Hálkaiest nejnadanějším malířem přírody, především šumavsk}'ch a slovenských lesů a lučin, chybí mu však intelektuální kultura malířského oka i smysl pro dynamiku v přírodě. Složitější oblasti poesie, v nichž jest třeba filosofického základu, prudce reagujících smyslů a vyšších rozumových předpokladu, zůstaly Heydukovi cizí. Jeho jednoduch}'Ill postavám v cpice, kolem nichž se vytváří málo jednotný děj. chybí nejen psychologická hloubka, ale i dostatek životní aktivity a životní opravdovosti, která chyběla Heyduko\'i i v životě. A tím se liší 0::1 generace, z níž vyšel. Mnohem blíže než k májovcům má Heyduk k národní škole »Osvěty«, za jejíž chloubu byl pokládán a uctíván jako protiváha k Vrchlickému. 283