Heydukova až r. 1897 knihou Ptačí motivy: s hojnými líčeními jiter, soumraků a západů probírá básník, nadaný zbožnou úctou k nepatrnostem, řadu ptačích zjevů, které dokonale zná podle zpěvu i mravu; s každým cítí vnitřní spříznění, každý z nich vzbuzuje v něm nějaký citov}' vzruch, smyslové rozechvění, myšlenku a tklivou vzpomínku, nejmocněji tehdy, když si poeta připomíná vlastní domov, zemřelé děti, když se opájí přírodou neb velebí kouzlo básnictví. Ovocem černomořské plavby jest sbírká Z TJOuti na Kavka:: (1902) ; zde i v italských motivech v »Básních« ozývá se zvláště chvála moře, nepřesahující míru konvenčnosti. Vlastenecká lyrika. která se ozvala již v první sbírce Heydukově a místy i mezi lyrikou přírodní, začíná r. 1876 sbírkou Cymbál a husic (o 3 dílech). Po Kollárově >/Slávy dceři« znamená kniha nejvýznamnější projev československé básnické vzájemnosti. Zaznívají zde nejen písně politické, ale i milostné a pijácké, ale nejsilněji proniká protest proti utiskování Slová~ů Maďary a Němci. Koncepce Slovenska jest však romantická a idealisovaná: v zaslíbené zemi slovanského mládí nalézá Heyduk jednotu mezi přírodou a lidem a snaží se ji zmelodisovat. Po umělecké stránce vadí knize hojnost slovakismů, k jejichž vysvětlení musel Heyduk připojiti slovníček, a přemíra titěrných deminutiv. Pokračováním jsou ohlasy slovenské poesie Od Tatf?r a Dllnaje (1910) a příležitostné verše S/01;cnsku (1917). Do vlastenecké poesie spadá i 1. oddíl Zpčvů J1o,~um(t'l;sl:ih{) dudáka a r. 1888 vydaná sbírka Šípy a paprsky. V době, kdy politická inspirace posvČ'tila poesii Čechovu. Sládkovv, Vrchlického i E. Krásnohorské, toužil se s ní vyrovnati i Heyduk. ale stojí mezi nimi na místě posledním především pro planou frázovitost a nedostatek ideové koncepce. Heyduka lyrika doprovázel hned od počátku Heyduk epik. Trojí směr lze sledovati v jeho epice: drobnou epiku. dějepravné romance a \'eršO\'ané povídky. V drobné epice kreslí - podobně jako Hálek - s názvuky na poesii lidovou a se silným příklonem k baladice Erbenově, obrázky z venkova s lidov~'mi postavami a typy. Zahajuje ji sbírka Na přást1;ú('h (1884) a uzavírá Xikolík lJ01'čstí ~ Po,~um((1:í (1913). Na delší skladby se rozrostla Růže p01:ážská (1~59 v »Básních,,) a Tři :::k((.";ky (1R98). K této epice patří i suchý v)'čet tancll Dudák (1881). doplňující Nerudovy stati o tanci. 281