jádřiti nejúspornější formou citový vznět v přírodním rámci neb písňovou sloku zpestřiti rozmarným tónem veršovaného feuilletonu; v tomto smyslu možno s Nerudou uvésti ve spojitost K. Tomana, Fr. Šrámka, P. Křičku i J. Seiferta. Nejvěrnějším přítelem Nerudovým byl Adolf Heyduk, který se v mnohém jeví jeho důslednějším protikladem než Hálek. Naivní syn přírody a venkova prostého dětinského srdce, šťastný a klidný idylik rodinný, lehký improvisátor a žák lidové písně stojí proti velkoměšťáku. složité kultury, proti výsměšnému a pochybovačnému samotáři a těžce a bolestně pracujícímu umělci. Adolf Heyduk (1835-1923) se narodil r. 1835 na Rychmburce u Skutče; z dávných tradic rodiny mlynářské ze strany otcovy i z reformačního povědomí matčiných předků přinášel si mnohý vděčný podnět a motiv pro svou práci. Po studiích reálních v Poličce a v Praze a technických v Brně a v Praze stal se r. 1860 profesorem kreslení na reálce v Písku, kde, s jednoroční přestávkou působení v Praze, prožil celý svůj klidný život. Zpestřil jej jenom opětovnými cestami po Šumavě a po Slovensku, pak delšími cestami po Alpách, Halii, Porýní, Krymu a Černomoří. Za významnou událost svého života pokládal sám sňatek s Emilií Reinerovou, narození dcerušky Lily (1880) a její předčasnou smrt (1884). Zemřel v Písku r. 1923. Rozsáhlá básnická činnost Heydukova se počíná v literárním okruhu »Máje«, jehož byl horlivým členem. První tištěnou básní byla píseň v prostonárodním duchu, »Kukačky« (v »Humoristických listech« 1858) ; pak některé ukázky přinesl první ročník »Máje<. R. 1859 vyšla první Heydukova sbírka Básnč a po ní ještě dva svazky »Básní« (1864 a 1865). Již zde vedle vzorů cizích (Lenau, Heine, Freiligrath a Byron) jeví se silný vliv Erbenuv a lidové písně, záliba pro lid a píseň na Slovensku. Veškeru básnickou tvorbu Heydukovu můžeme rozděliti na lyriku intimní, přírodní, vlasteneckou a na epiku, jež v sobě zahrnuje drobnou epiku lidového genru, dějepravné romance a básnické povídky. Intimní lyriku zahajují Básně I (1859) a Básně II (1864 a 1865 o 2 sv.), přinášející smíšenou lyriku milostnou a vlasteneckou a výtěžek cest po sev. Halii; nejv}'znamnější z nich je cyklus ~/Cigánské melodie« z .prvních »Básní«; zde vytvořil celou zásobu cikánsk)'ch motivů, v nichž proniká 279