článků hlavně kritikami pražských uměleckých výstava opírají se většinou o literární kriteria ;dobrým svědectvím pro Nerudův vkus bylo, že při veškeré zálibě pro výtvarné genry ocenil umělce jako V. Levého, J. Mánesa, A. Chittussiho, Jar. Čermáka a J. Myslbeka. Nerudův význam zůstal za života básníkova nedoceněn, teprve po smrti pochopena jeho lidská i literární osobnost. Kdežto současníci většinou zapomínali pro novináře na básníka a pí-eceňovali právě to, co na něm stálo jenom ve službách dne, vysvitl po jeho skonu jasně jeho zjev, vyrůstající z dobového módního směru školy mladoněmecké k čisté národní kráse a plné lidské opravdovosti. Statečný, přímý a originální hledatel literární pravdy, jakým po celý život byl Neruda, našel v upřímné a prosté lyrice pravdu osamělého, zrazeného srdce; našel v syté a výrazné povídko\'é próze genrové realitu staropražského života; našel na nejlepších stranách svých feuilletonů moderní skutečnost velkého města a pracující společnosti; našel však i skrytou a tajemnou pravdu národního ducha; našel umělecky a slohově po stopách Erbenov)'ch ryzost básnického výrazu českého. V tom ve všem Neruda. romantický hla' satel národnosti jako posledního smyslu života. byl předchůdcem realismu literárního, hlasatelem pokroko\'~'ch společenských snah a typick)'m Evropanem. Jednostranní jeho následovníci, L. Quis v prostonárodní baladistice a J. Herrmann v pražské g-enrové drobnomalbě. nerozvili možností vývojových. od něho daných. V genrové drobnokresbě povídkové i v umění feuilletonistickém vyšli z Nerudy ve sv)'ch začátcích Sv. Čech, Fr. Herites. Jan Lier, zčásti i R. E. Jamot, ale brzy dospěli cest oS9bit~'ch: z pozdějších prozaiků se Vilém Mrštík a K. :M. Capek-Chod učili od Nerudy vydatně. V lyrice se však phmkl k Nerudovi velk)' a původní básník J. V. Sládek. Z pozdějších lyriků si J. S. Machar, horliv~' vyznavač a propagátor \'~'znamu Nerudova, osvojil útvar vpravdě Nerudův, intimní lyriku složité náplně a prosté formy. a zdurazňoval jej jako sloho\'~' princip proti pí'evládající dekorativnosti a obrazo\'osti básnictví současného. Asi deset let po Nerudově skonu dostoupilo vrcholu nejen oceilování jeho v~·znamu. ale také přímé jeho působení na v~'\'oj básnick)': potom však postupně ubývá Nerudova vli\'ll. jenž se v lyrice po\'álečné stává neznateln)'m. aniž přece hlubšímu znalci uniká. že se ne· rudovské tóny oZ)'vají vždy, kdykoliv se básníci snaží vy· 278