průkopník Smetanův.) Nerozvíjí ve svých divadelních kritikách přesně promyšlené a soustavně učlenčné estetiky dramatické ani nesoudí s jednotného hlediska literárně kritického. Ale jeho bystrý vtip, jeho jasný smysl pro potřeby doby, jeho ostrý dar pozorovací, jeho neumdlévající zájt'm o dramatiky a herce, konečně též jeho břitký zpi.Isob psaní činí tuto divadelní kroniku, objímající 20 let českého dramaturgického života, posud cennou. Souběžná s kritikou divadelní jest Nerudova kritika literární. Do prvního období Nerudovy činnosti náleží programní úvahy rázu všeobecnějšího, otiskované v »Obrazech života« (1859 a 1860) ; v nich se, jakož i v současných polemikách, vyhranily umělecké zásady nového pokolení, které tíhlo k literárnímu světoobčanství, sociálnějšímu pojetí básnictví a k tendenčnímu realismu, zamítajíc idylické a konvenční písemnictví vlasteneckých epigonů. Později psal Neruda obsáhlejší články o literatuře do »Času«, »Hlasu« a »Národních listů« jen z podnětů čistě příležitých; důvěrností podání, životnou charakteristikou a vzácnou schopností vystihnouti specifické ovzduší generace vynikají životopisné studie, jichž celou řadu dodal pro »Národní listy« (na př. o R. Mayerovi, V. Šolcovi, G. Pflegrovi Moravském, A. Markovi, S. Kapprovi aj.). Nade vše zajímala Nerudu otázka národní literatury české. V příkrém odporu k mladistvým útočným článkům žádal Neruda velmi rozhodně po naší literatuře národní svéráz, pravě charakteristicky: »Vychovávali jsme literaturou moderního Čecha, ale často zapomenuli, že Čech ten má b}·t ovšem r o ven všem lidem ostatním, nikoli ale s ostatními s t e jn ý«. Tento postup od kosmopolitismu k literatuře osobitě (nikoliv tendenčně) národní se zračí i ve velké řadě Nerudových referátů a kritik, jež jsou na nepatrné výjimky věnovány literatuře české (z cizí oceňoval Neruda velmi zajímavě na př. Bret Harta a první dramata Ibsenova). Nejvíce posudků napsal Neruda do »Obrazu života'<, pak psal v politických denících literární referáty nesoustavnč až do r. 1883, mimo to i v »Osvětě«; hlavní dila naší poesie nikdy neušla jeho pozornosti; knihy Hálkovy, Heydukovy, Sládkovy, Zeyerovy, Čechovy, Vrchlického, přede všemi však románová próza K. Světlé našly v něm pozorného čtenáře, jemného vykladače, osvíceného soudce, kter5' nerad pronášel odsudky zcela odmítavé. Výtvarné stati Nerudovy jsou až na několik časových 277