notí vášnivě prožitý duševní stav a prudce zachycený obraz pi·irodní. V úchvatných skladbách »Vším jsem byl rád« a • Našel jsem se, opisuje velkými rysy vnitřní děje tragické: posléze v "Knize veršu časov)'ch a příležitých« propuká vedle kritiky mdlé doby výmluvná a horoucí láska k národu. k Slovensku a k politické volnosti. 1'0 11 kti'm mlčení se ozývá lyrik Neruda Písl/čmi kos111 id".'ílll i (lS7H); připsány jsou milovanému Podřipsku, v jl'hož prosti'edí byly částečně básněny. Vyzbrojen poznatky moderní astronomie a kosmogonie, prodšen názorem o Ill'konečnosti vesmíru, o pluralitě svl,tu, o mechanickém puvodu světa i pohybu planetárního, vyznávaje hrd)' positivismus pi·írodovl'deck}·. Neruda se opírá větší měrou než jinde o populal'isa(~ní pomucky naukové: z astronoma-feui\letonisty M. W. Meyera přejal idylicky rozmarn)' pohled na zlidštěn~' vesmír. kdežto z populárního myslitele K. du Prela pi'e"zal bojov~' obraz kosmu, založen)' na darwinistickém v~'kladu zjevu wsměrn)'ch. ~Ioderní pozorovatel zírá na zhvl'zdl'nou oblohu a provádí důsledně vážné i rozmarni, analog-il' mezi zjevy kosmick~'mi a lidsk~'m životem. Umi'ni tu záleží v daru zlidšťovati záhady vesmíru a povyšovati naopak děje pozemského žití do v~'šin kosmick)-ch. \' 3R ('íslech refleximí lyriky pře,-ládá stálé střídání: za čislem žertovn~-m. ba rozpustil~'m násieduje kontemplativní óda. pak wršovan~- feuilleton. opět didaktická báseň ,-ážn('ho zú,-ěru: snad sml'i'oval Neruda k určité komposici s tendenci oj kosmu k ("lovČ'ku a k národu a od národa přes lidst vi ke kosmu. V nl'kter~'ch skladbách patosu až barokního podlt'hl Neruda na čas hymnickému verbalismu, jak~' k nám uvádl'li Sv. Čech a \·rchlick~-. Látkově stOjí zcela na púdl~ domácí Bal/ad.'l a roll/III/ce (z I. 1878-1883), jimiž Neruda r. lSS3 zahájil ,Pol'ticki- besed~'.(: z 18 básní položena pouze ti'i ('ísla mimo lidov~- domov (·esk~·. :\eruda. stejně jako Goethe. nečiní rozdíl mezi baladou a romancí. Zdá se však, že balady vyjaclhljí city ObeC!lě lidské. náboženské a mravní. kdežto romance mají tématiku českou a ('asovou. Liše se od svi-ho mistra Erbena. vymycuje r"eruda většinou z děje' židy démonické: llt'jča5těji podává katolické legendy ze ži\'ota Spasiteitwa a svat~'ch, kdež ,- obdi\'llhodném ob.kkti'·ismu zaujímá stanovisko prosti-ho, zbožného človt'ka z lidu. Nejednou ,-šak pmzrazuje vztahy a tužby nejintimnější: lásku k matce, něhu k dítěti. nadšení pro politickou svobodu. pe \'110 U víru v národ: tím knihu prote-