tický vznět přerušil skeptický básník sebemučivým zřeknutím. Osamělý svůj život přerušil kratšími i delšími cestami: r. 1861 byl ve Vídni, r. 1863 v Německu a ve Francii, především v Paříži, r. 1869 ve Slovinsku a v Dalmácii, téhož roku v Uhrách, rok nato na Balkáně, v Cařihradě, \' Egyptě, na Středozemním moři a v Italii, r. 1872 v česk~'ch lázních, r. 1873 na světové výstavě ve Vídni ar. 1875 \' Německu; tyto cesty i kratší letní pobyty, hl. v Pošumaví, dávaly mu hojnou látku k€skvělým jeho cestopisům. Od r. 1879 zvýšila těžká choroba jeho samotu a odvedla ho od kritiky divadelní; ale ještě r. 1883 osvědčil svůj organisační talent založením sbírky veršovan)"ch prací :.Poetické besedy«. Neduh jeho se však horšil a upoutával jej \'íce a více na skromný byt v Praze, kde zemřel 22. srpna 1891. Nerudův umělecký význam tkví především v šesti knihách básnických. Hřbitovní kvítí (1857) vznikalo namnoze pod dojmem smrti přítele Antonína Tollmanna i skonu utcova. V 59 úsečných číslech podává upřímnou zpověď hrdého srdce, které se vyzbrojuje proti světu ironií a skep,;í a pře se s marnou láskou, s prolhanou společností. s pan,;tvím fráze a pokrytectví. Rámec dává sbírce poesie hřbitovní, zbavená všech přízdob, a jako novinka českého básnictví obžalobné motivy sociální; lyrika, převahou reflexivní a analytická, někdy až odpuzující drsností výrazu. jenž zůstává studený a střízlivý, se střídá s genrovými obrázky. Z první své sbírky běžnou kritikou odsouzené a čtenáři nepovšimnuté pojal Neruda v}'běr do.KmA.2JeÚŮ (1867, 2. vyd. rozmnožené 1873). Bohatá sbírka značí i formálně vzestup; epika má názorovou plnost. v lyrice překvapuje nebývalé teplo v}'razu a melodičnost slova, v tendenčních básních se oz)"vá svědomí doby. V knize:. Veršů v~'Pra\'ll}'ch,< Neruda shrnul výrazně české balady v duchu Erbenově i balady sociální, skladby to z hmotné i mravní bídy velkoměstské. V knize» Veršu lyrick)"ch a smíšen)"ch', se upřimně vyznával z krisí milostn)"ch. rodinn}'ch, národních a mravních v soustředěn)'ch písních lidové prostoty. ale zároveň silné náladovosti čistě moderní. Z lyriky znárodněl cyklus :.Matičce«; hloubkou psychologickou nad něj předčí básně »Otci',; růženec básní ",Anně" je založen na s~ru horoucího srdce a neduvHivého. pyšného intelektu mllenco\·a. V oddílech l>Elegické Míčky", a "z kraje.: ukázal Neruda po prvé své umění ímpresionistické, jež jed 271