osvczcny šťastným humorem i milou ironií. Prozaickým doprovodem knihy »V přírodě« jest několik cyklů svěžích obrázků z přírody, psaných vl. 1866-1873 pod čarou »Národních Iistů«, jež vyšly s názvem Pohádky:: přírody. Nejmenší úspčch mčl Hálek svými veršovanými dramaty, v nichž silnč podlehl vlinl Shakespearovu. Jeho dramatům chybí pevná stavba, pi'esná charakteristika a odůvodněná psychologie. Tyto nedostatky jsou zvyšovány anachronickým vnášehím moderních myšlenek do ovzduší historického. Jsou to: Carevič Alexej (1860), Zát:iš :: FalkCIIMejlla (lR60), Král Rudolf (1860, neprovozován), Král VukaMII (1862), Scrflills Catililla (1863), Amnon II Tamar (1866) a Jii-í :: Podi'brad (181'1). Vzestupnou linii V)'vojovou vykazuje Hálkova próza. Vlastní oblastí Hálkova vypravovatelstvi byla povídka, kolísající mezi individualistickou povahokresbou a spoi~čenskou problematikou. Povídky Hálkovy vyrůstají většinou z půdy českého venkova, který autor bezpečně znal z domova. Menší měrou a s menším zdarem čerpají látku z mt'šťanského prosti'edí pražského a ze srážek uměleck~'ch povah a osudů s ním. Od obměňování vlastních bolů dospíval Hálek zvolna k rázovité kresbě lidov~'ch postava k řešení mravních a společensk~'ch konfliktů vesničanů, až se na předčasném konci s\'ého života názoro\'ě i v~'razově dopracoval ke skute("né předmětnosti. To je cesta. po níž šel Hálek od svéživotopisného románku "Komediant,( k mravoIičn~'m obrazúm vesnick~'m, »Na statku a v chaloupce«, :.Na vejminku" a .,Pod pustým kopcem,. Nové cesty mu \' lecčems ukázal Turgeněv. V prvém pětiletí své tvorby (1857-1862) čerpá Hálek ze sv\'ch osobních zkušeností v rodině a \' lásce a soustřeďuje 'svůj zájem k psychologii postav v~'jimečn~'ch, zasazen~'Ch do prostředí chmurného a k př'iběhum tragick~'m a elegick~·m. Sem patří autobiografické práce z městského života Pn'lIí láska (1859) a pozdější Domád llčitel (1867) a drobnt"jší povídky z vesnice Bajrama (1857), Príl'O::lIík (185S) , KOI'(;řot'ic Kačcllka (1859), .lfll::ikantská Lidl/ška (1861) a .1. K nim se řadí upřímn~', ale nevyk\'ašen~' román umt'leckého mládí Komediallt (1861) s turgeně\'o\'sk~'m konfliktem otrú a dětí a s rústem umělecké povahy po způsobu ,,\'iléma ~Ieistra·< v popředí: hrot skladby se obrací proti názorum a konvencím měšfansk~'m. V druhém období (1863-1867), kdy se básníkův názor vyjasňuje, soustře 268