gicky za sebou následují: Alfred (1856 a 1857), skoro parodistický ohlas Máchova »Máje« i »Mnícha«; Krásna Lejla ( 1859) , zpěv o síle lásky a vznešenosti svobody v prostředí španělském; Mejrima a Husejn (1859), oslava Albánců, zápasících s Turky za samostatnost; Coar (1861), epos o tyranovi očištěném láskou, zasazené do matného rámce velehor a pralesů; Černý prapor (1867), apoteosa boje ostro\"anů za svobodu s básnickým vystižením kouzla moře, které zde Hálek objevil české literatuře; konečně Df'di("()vé Bílé hory (1869), roztříštěná, fantastická alegorie bělohorské katastrofy, bez pochopení politických i náboženských příčin i následků. Poslední skladba, idylické epos Dčt:i'x z Tater (1871), dovršuje básníkův příklon k látkám národním; ~fezi přírodním slovenským lidem potvrzuje si Hálek romantickou myšlenku, že obrození národa vzejde z prosté chaloupky. Pokračováním balad z r. 1367, zúrodněným ná\"ratem k rodné půdě, jsou posmrtně \"ydané Pohádky z na.H resnice (1874); v řadě drobných baladick)'ch a anekdotárních příběhů z českého venkova převládá kresba figur, časová tendence a humor, kdežto děj slouží pouze k tomu, aby charakteristika lépe vynikla. Na tyto genrové obrázky navázal po 15 letech Sládek v hStarosvětsk)'ch písničkáchn a v »Cesk)'ch znělkách« a o 2 generace později V, Dyk v »Pohádkách z naší vesnice". Ve všech těchto skladbách jest na úkor epiky zdÍlrazněn živel lyrický; Hálek byl rozený lyrik. Brzy po •. Alfreduz vyšly Večerní písně (1858-1859 a častěji), čtyřicet drobných básní zasvěcených oslavě lásky a přírody, uměleckého poslání a básnické nesmrtelnosti. ~hký zpěvný tón a plno vroucího citu upoutaly obecenstvo. které přehlédlo chvatnost provedení i napodobení poesie Heinovy, zbavenÉ' zde žihadla ironického. Vrcholem lyrického umění Hálkova jsou 3 řady básní V přírodě (1872-1874). skládané ze \"zpomínek na podřipský domova z dojmů povltavské Závisti u Prahy. V přírodě nalézá idealistick)' básník romantického směru nejlépe vyjádřenu božskou moudrost a pravdu mravní i nejvyšší pravidlo estetické; příroda jest mu pramenem pravého lidství a pra\'ého náboženství; všechny obrazy. metafory a příměry, které z přírody čerpá, jsou parabolami Hálkova naturistního náboženství. Více než touto tendenčností uchvacují cykly s\"ěžími obrázky z lesa a z polí, z hájů a strání česk~·ch. Často antropomorfisované obrazy zachyceny jsou okem vpravdě malířsk)'lTl I 267