:-;tupců českého písemnictví a není proto divu, že mladí spi,;ovatelé museli s nimi svésti nejednu hlučnou putku. Zájem o slohově uměleckou stránku literatury nemohl ovšem stát na prvém místě. Požadavek individualismu, nevážnost k estetickým pravidlům, zdůrazňování tendenčnosti a sociální účelnosti umění a konečně i sklon předních zástupců doby k žurnalismu způsobily značné zanedbávání formy a uvedly do literatury improvisaci; ani Hálek ani .:"J'eruda nebyli mistry bezvadného verše, ryziho r~'mu, slovní hudby, ale zato vynikli konkrétně útočnou v)'razností a představovou svěžestí slova, tvořivou odvahou smělé metafory a přiléhavého epitheta. Snaha po pravdivosti vedla v poesii někdy k drsné prozaičnosti výrazu, jenž se neštítil ani trivialismů ani suchopárnosti; byla to však zdravá reakce jak proti prázdné uhlazenosti lyriky vlastenecké, tak proti povšechné matnosti básnictví doby pi'edchozí. Z domácích básníků byl Mácha sice vitán jako symbolický ochránce literární revoluce, ale jinak zůstával tendenčně realistické generaci cizí jak pro romantick}' základ své poesie, tak pro její metafysick}' vzlet. Zato působil Erben úsečnou stručností svých balad a někteří z mladých básníků se dali ovládati poesií prostonárodní. Z cizích uměl cu byli Heine a Lenau, Béranger a Petofi vzory pro lyriku, Byron, Puškin a Lermontov pro epiku. V novelistice se zřetelně ukazovalo vnikání žurnalismu; drobná> črta. obrázek z cest, genrové zachycení figury nebo v}'je\'u z ulice, causerie v povídkovém rouše byly zvláště oblíbt>n}'mi drobnými formami novelistickými. Ve větších romám'ch převládaly tendence a řešení společenských problémů nad kresbou charakteru a stavbou dějovou; volná technika mladoněmeckého románu i lyrická tendenčnost děl George Sandové působily rozhodně. Největší prozaikové této doby, Hálek, Světlá a Smilovsk}', nezůstávali sice nezasaženi zásadami i praxí zahraničního realismu v}'pravného, ale při tom pokračovali v tradicích B. Němcové a Fr. Pravd\'. Drama se dalo ovlá· dati cizími vzory ještě více a opustiio zdrav}' směr Tylův; kde nechodilo otrocky ve stopách Shakespearov}'ch, podřizovalo se dobovým tendencím a \-ubec přechodní módě německé a francouzské. Literární a politické orlr.Ín)· It>t 60, a jO, První pokus zorganisovati slovesn}' ruch \' tišině reakčnl doby učinil r. 185-1 J. V. Frič almanachem naJ..-..18.5~ se 259