občanští dramatikové jako Augier a úspěšný Sardou. Ani z ruského realistického dramatu, až na Gogolova »Revisora«, nepřišlo nic na českou scénu. P o vah a gen e r a c e Máj o v é Ještě před vyhlášením říjnového diplomu r. 1860, vracejícího národům rakouskS'm ústa most a svobodu občanskou, ujalo se vedení v českém písemnictví mladé pokolení, narozené počátkem let 30.: jeho nástup se chystal již ve I.<~ričově almanachu y,Lada Niúla« r. 1854 a stal se obecně patrným v ročence »Máj«. vydávané od r. 1858. Po tomto sborníku byla zvána generace, která po dvacet let stála v popředí české literatury: když v ~,Lumíru«. založeném r. 1872 Nerudou, nabyla převahy mládež jiných snah a cílů a když r. 1874 náhle odchází Hálek, bylo zřejmo, že májovci překročili zenit a že vedení odevzdávají družině nové. Mladé pokolení májovců, vedené Hálkem a Nerudou, splynulo s příslušníky radikální strany z r. 1848, kteří se vraceli do veřejného života a snažili se obnoviti liberální a demokratické snahy neuskutečněné rokem osmačt)Ťicátým. R. 1863 připojilo se ke straně mladočeské, s jejímiž počátky úzce souvisí. V bojích, které podnikalo toto pokolení s generací starŘí, se zprvu zdálo, že jde o zápas školy národní na jedné a kosmopolitické na druhé straně. Dnes se tento spor jeví spíš jako konflikt epigonú starší romantiky se zástupci tendenčně zbarveného realismu. Nová škola vvcházela z "Mladého Německa«. v lťčcems navazovala na \'eřejné a básnické snahy literární Francie z r. 1830, ale žila také ještě z podnětu poesie Byronovy: filosoficky se přikláněla ke kritickému radikalismu levice Heglovy. Od básníka požadovali jednak \'ášniv~' vztah k současnému ži\'otu, jednak mocné prožití \'Cškeré poesie. \'ztah k současnému životu měl přinášeti zájem o dobové ideje a o časové problémy v literatuře. sociální pojetí skutečnosti. hledisko pokroko\'é a přímé 7.asahování literatury do \'eřejnosti. Jako škola mladoněmecká, byla i generace Hálkova a Nerudova vyznavačkou společenské rO\'nosti, os\'obození a povznesení pracovních tříd, ženské emancipace, náboženské svobody a proticírkemího liberalismu. \' požadavku prožití veškeré poesie vyjadřo\'ulu svuj individualismus: bez ohledu na daná pravidla, na dané tradice a út\'ary, bez ohledu na předsudky náboženské i mramí měl básník \'ysloviti celou svéráznost vnith1Ího s\'ého života. \'šechnv tyto požadavky byly v rozporu s ideály dosavadních zA 258