po kulturách ostatní Evropy. Literatura, která nepřestávala podléhat ještě písemnictví německému, přiklání se zvolna k literatuře francouzské a současně k nám proniká i vliv umělé literatury ruské. Po př'ekonání myšlenkové i básnické romantiky v 30. a 40. letech převládly vně m p c k é m píst'mnictví tendencI' romantice protilehlé. které souvisely filosoficky a společensky s levicí Heglovou a vycházely ze zásad »Mladého Německa«. Vzniklému demokratickému liberalismu hovělo slovesnč tendenční básnictví. nasycené časovou problematikou a libující si v politické a sociální kritice. Heine. Lenau a Freiligrath byli typickými básníky tohoto tendenčního subjektivismu, kter)' se ještě dovolával Byrona, hodnoceného nyní také ve sv)'Ch vztazích politick)'ch, Protiromantický odklon od snu a fantasie ke skutečnosti, od minulosti k přítomné době. od sváteční v)'jimky k všednímu dni byl východiskem realismu. kter)' se zvláště jevil \' próze v)'pravné a mravoličné, I ona byla nasycena tendenčností. časovou problematikou a diskusí. před nimiž ustupo\'alo spolehlivé pozorování skutečnosti. jež by si plně zasloužilo jména realismu, Tito tendenční realisté rázu Gutzkowova. Spielhagenova neb Auerbachova, přeplňující románové skladby hlučnou problematikou. zastiňovali dusledné realistické umělce básnického ducha. jak)'mi byli pozdi:' ocenění mistři v)'pramé prózy psychologické. Keller, Storm nebo Raabe. Na celou stmkturu této krásné literatury. především prózy. mčl podstatn)' vliv vpád židu novinái'ského do literatur\', charakteriso\'an\' osobnostmi Hei na a Borna,' . Fr a n c o u z s k á slovesná tvorba prodělávala v 60, a 70. letech přerod od realismu tendenčního k realismu básnickému a od subjektivity kořenu ještě romantick)'ch k umění objektimímu: k nám se však dostávali ještě autoři dmhořadí jako Béranger, E. Sue. Al. Dumas st. a Scribe. kteří zdůrazňovali v básnictví tendenci, \' románě napínavost látkovou a v dramatě virtuositu technickou a \")'jadřo\"ali liberalismus mi:,šťanstva. Cizi nám zůstali nejen velcí lyrici Leconte de Lisle a Ballde1aire. jejichž počátky jsou soul;asné S pO('átky NerudO\'~'mi a Hálko\·~'mi. ale i Lamartin, \'igny a prukopníci monumentálního realismu jako Flaubert. Z romanopisců byla obdivována a namnoze i prožívána G, Sandová pro odvahu k upi'ímnosti a pro bohatou problematiku ženské duše: románová dila \", Huga byla 256