Dvořákův, Fibichův nebo Novákův dokazují, jak silné podněty čerpali čeští výtvarníci a skladatelé z básnictví svého národa a naopak poesie se opětovně inspirovala domácí tvorbou výtvarnou a hudební. Vlastním n o s i tel e m literatury zůstává i v osvobozeném národě vzdělanec středního stavu, vycházející namnoze z třídy selské, živnostenské, dělnické i proletářské, ale hlásící se společensky i formami životními k měšťanstvu. Zivel měšťácký zůstává tedy v kultuře i v písemnictví rozhodujícím, i když sám činí ústupky třídám vstupujícím po r. 1918 nově do popředí politiky. Na rozdíl od dob obrozenských se písemnictví české od let 60. XIX. stol. značně poměšťuje a popražšťuje, k čemuž dali základ již rodilí Pražané Mácha a Sabina: na nich pak svérázně stavěli Neruda. Světlá. Arbes a Zeyer. Jiným příznačným rysem jest živá účast žen na literární tvorbě. zahájená velkým zjevem B. Němcové: zasahá požehnaně v období realistickém a za reakce proti němu do rozvoje románu, kam vnáší mocný pathos mra mí a sebepozorování dušezpytné. jak ukazují zjevy K. Světlé, T. Novákové, R. Svobodo\·é. B. Benešové a J. Glazarové. Mocná osobnost El. Krásnohorské ukazuje. že ani básnictví ani kritika nevyšly naprázdno v tomto pronikání živlu ženského. Trval)'m myšlenkovým odkazem národního obrození zůstává idea národnostní, která v politick}'ch zápasech nab}'Vá nov}'ch sil a prosycuje všechnu literaturu, a kult prostého lidu. jenž vede k pozorování zpola národopisnému a zpola realistickému a oplodriuje krásné písemnictví. Ale myšlenkové a slovesné proudy. přicházející k nám z ciziny, probouzejí znovu a znovu kosmopolitick}' požadavek l'umění pro umění«. prováděn}' tu uvědoměleji. tu povrchněji. Vel k)' zápas kosmopolitismu s národní literaturou. eklekticky seskupen)'ch vlivů cizích s tradicemi domácími. jest hla\'ním dějinn)'m motivem slovesného v}'\'oje českého posledních 80 let. Kosmopolitické tendence přinesly nové vzory. nové útvary básnické. zdokonalily zevní formu básnickou a především odstranily jednostrannost německého vlivu. Nejprve se oz\'al proud. sbližující česk)' svět s kulturou románskou. hlavně francouzskou. a tu \')'konal Vrchlick)' největší dílo v básnictví a Salda v kritice. Téměř současně položil Sládek promyšlen}' důraz na básnické styky s Anglií a s Amerikou. jež Masaryk podnětně rozšířil o působení anglosaské myšlenky na naši filosofii: po válce se 252