rámím jazyce pozorovati až do doby nejnovější. Jednak si iazyk básnický osobuje právo nejsmělejšího odstupu od í'cči hovorové, tvoře si výrazový svět vlastní - stejně v "bdobí Čechově a Vrchlického, jako Březinově a Sovově :1(>00 Horově, Nezvalově a Halasově. Jednak se literární jaI.yk oživuje z nejrůznějších zdrojů, z mluvy novinářské, :~ terminologie odborné, z argotu i slangu a menší měrou I z dialektů. Bohatý jazyk novinářský zasahuje do jazyka literárního tím, že sprostředkuje styk s novými zkušenost· mi životními. Ojedinělými zůstávají pokusy o písemnictví nářeční, které nepřekračuje z počátku úrovně hříčky rázu ('asto humoristického; ale oživení literárního jazyka živly dialektickými ukázalo se účinným i ve verších, zvláště u Bezruče. Přirozený vývoj literárního jazyka ruší dobře míněné, ale zpravidla úzkoprsé snahy puristů, kteří odchylky od běžného usu vytýkají jako chyby proti duchu jazyka. Vědecký jazyk se bohatě rozvinul pracemi vycházejícími z pražské university Karlovy, která byla od 80. let zpola vrácena českému národu; k ní po r. 1918 přistoupila významná uníversita Masarykova v Brně a Komenského v Bratislavě. Četné vědecké práce z nejrůznějších oboru vycházely i z nových vědeckých ústavů, z nichž nejv)'znam. nější byla Česká akademie věd a umění. Tak mohla i literatura krásná bráti hojné podněty z národní vědy, především dějepisné a jazykovědné. Silněji nežli dříve projevilo se působení filosofie na literární t\'orbu, především v oboru kritiky, o čemž svědčí jména Tyrš, Durdík, Masaryk, RádI. Zásluhou filosofů zustává, že obraceli pozornost spisovatelů k společenským a mravním otázkám národního celku a že je naučili hodnotit význam zkumného kriticismu. Kult slovesné formy a z něho plynoucí její vyspělá kultura, která se jeví zvláště v pečlivosti jazykové, jsou dusledky stále mohutnějícího vědomí umě 1 e c k é a u t 0n o m i e krásného písemnictví: v tom jest velmi podstatný rozdíl od národně buditelských tendencí předbřeznov~·ch. Slovesné dílo umělecké zůstává autonomním, i když se staví do služeb politických nebo sociálních a tím byla vyrovnána propast, která je dosud dělila od umění v)'tvarného a hudebního. Když pak malíři, sochaři a hudebnici prožili a zpr\'U námětově a pak slohově a v~Tazově \'yjádřili své pHslu' šenství k národu a k jeho duchovním snahám, nastalo \'zájemné pusobení těchto druhů umění na sebe. Příklad Mánesuv. Alšll\', Myslbekův, Sla\'Íčků\' stejně jako Smetanův, 251