především školu Jungmannovu. Skutečný filosofický duch vyšel ze školl Bolzanovy; byl to Vincenc Zahradník, jenž se snažil opři ti katolické křesťanství důkazy soustav myslitelských. Vedle něho byl největším filosofickým duchem František Palacký, v podstatě filosofický eklektik, který se však záhy od odborné práce filosofické odchýlil. Filosofickým duchem byl i lékař Karel Slavoj Amerlin~ (1807-1884), blouznílek a snílek, který se nikdy neuměl vyrovnati se skutečností. Byl činný jako vědecký popularisátor, jako přednašeč dorostu řemeslnickému a stálý organisátor školský. Jeho plán zříditi obsáhlý vychovatels}cý ústav »Budečc se sice nezdařil, ale z jeho podnětů se časem vyvinul učitelský ústav; zvlášť horlivě se věnoval výchově dívčí. Pro výchovné a školské potřeby popularisoval jmenovitě vědy přírodní, zvláště chemii. V jeho dílech přírodně filosofických nacházíme vlivy různých filosofů, které zpracoval samostatně a směle, slučuje přírodovědeckou mystiku se snahami pedagogickými a sociálními, v strojeném a temném výraze slovním i slohovém. Více než filosofie přírodní zachvátila české myslitele filosofie Heglova; jí podléhali nejen filosofové z povolání, ale i literáti, jako Nebeský, Němcová, J. J. Kolar, a ozývá se i v díle Františka Palackého. Světská i duševní moc byla však odpůrcem této filosofie, a učence, podezřelé z hegelství, dokonce pronásledovala. To dokazuje osud, jejž měl Au~ •• tin Smetana (18141851), doktor a suplent filosofie, kněz z církve pro své filosofické přesvědčení exkomunikovaný. Chrn jeho myšlení obsahuje posmrtný spis Der Gei.st, sein Entstehen wld Vergehen (1856, český překlad »Vznik a zánik ducha" 1923) a autobiografická historie jeho boje s církví a o náboženství, Ceschichte eillCS Exkommwlicierten (1863, český překlad :»Zápisky z církve vyobcovaného kněze« od V. Bambase. 1863 a častěji). Smetana byl žák německých filosofů, který od Schellinga přešel k Heglovi a v jeho duchu myslil dále. Ve filosofii dějin dovozoval, že Slovanstvu nastává úkol převzíti souhrn kulturní práce západu a prodchnouti ji humanitní láskou a sociální spravedlností: v oblasti náboženství žádal po filosofu důsledné zřeknutí se všeho náboženství a zakotvení v bezkonfesijní mravnosti. Vše, čemu učil, dotvrzoval sv}'ll1 životem, stav se mučedníkem svého přesvědčení a vzorem myslitele bez kompromisů. Filosofickou propedeutikou a dějinami filosofie zabýval 247