nickému absolutismu, závislému na omezené radě a užívajícímu církve k utlačování lidu, nasycuje řadu rozmarných scén z Perunova soukromí a ze zákulisí císařského dvora. Tyrolské elegie (psány 1852, vydány až 1861 časopisecky) líčí v rozmluvách s měsíčkem Havlíčkovo zatčení, dojemné loučení s rodinou a s krajem a cestu přes Alpy do Brixenu. Zjemnělou b6rnovskou ironií, zastírající mužni' cit. šlehají ostré šlehy proti nesvobodě v Rakousku. proti rakouské vládě a neschopné a omezené rakouské byrokracii. »Veselá balada« Král Lál~rll (psán 1854. otištěn 1870) zpracovává midasovskou látku. prošlou irsk)'m prostředím. jak ji Havlíček poznal z přebásnění Hartmannova: látku osvěžil rozmarným, světlým humorem kolem mistrných charakteristik osob a naplnil duchem ryze česk)"'Jl1. Všechny tyto skladby psal Havlíček formou prostonárodní písně pečlivě prostudované. výrazem prost)"'m a slovem jadrn)·m. nevyh)"'bajícím se ani slovům vulgárním. Všecka poesie Havlíčkova uchvacuje tím, čím i ostatní jeho tvoi'cní literární a žurnalistické: vnitřní pravdivostí. silou mužné a odhodlané osobnosti, osvícensk)'m názorem a břitk)'m vtipem. Havlíček-literát ustupoval dlouho do pozadí za Havlíi:'kem politikem. veřejn)"'m bojovníkem a národním mučedníkem: ale jeho místo je i v literatuře pevné a v)'znamné: uvědoměle a promyšleně číní konec vlastenecké romantice a vytváří počátky českého realismu. Filosofie \" dobl' národního obrozelú. První období národního probuzení českého bylo neseno názorem osvícenským. filosofií racionalistickou, jejíž baštou byla Učená společnost. I když hlavní předsta\'itelé národního obrození byli ovlivněni filosofick)'mi směry nebo osobnostmi cizími, přece jak jejich přiznán;' tak rozbor jejich děl ukazuje, že nešlo o osobnosti filos0fické a myslitelské ve vlastním smyslu a že u všech zájem historick)"' převládal nad potřebou spekulatimí: místo filosofů se potkáváme vesměs s \'ědeck)'mi empiriky, RacionaJL"mus byl u nás vystřídán vlivem filosofie Rousseauov)' a jmenovitě Herdrovy: oba vykonávají u nás velik)"' vliv hlamě v pedagogice a filosofii dějinné a celá romantika stojí II nás v jejich znamení. Myslitelské úsilí romantikú spokojovalo se metodou eklektickou a hlavní filosofická potřeba spatřovala se v tvoření vědeckého náz\'osloví. To v)'značovalo 246