kde konal buditelskou práci; r. 1845 upozornil na sebe jako kritik v »České včele«. Počátkem r. 1846 pi"evzal řízení vládních »Pražských novin« a »České včely«, r. 1848 vstoupil činně do politiky, zahajuje schůzi »Národního výboru«; brzy byl zvolen za Čáslav poslancem do zemského sněmu a pětinásobně do říšského sněmu ve Vídni, ale již v březnu r. 1849 skončil svou politickou praksi. Vzdal se vedeni »Pražských novin<, počal 5. dubna 1848 vydávati »Národní noviny«, jež do svého zastavení 19. ledna 1850 byly nejpopulárnějším listem politicky probuzeného českého národa. Vystřídal je »Slovan«, vycházející od 8. V. 1850 do 14. VIII. 1851 dvakrát týdně a statečně potírající reakci. Reakcí stále pronásledovaný Havlíček musel nuceně opustit Prahu, přestěhoval se do Kutné Hory, pak do Něm. Brodu. V listopadu 1851 byl postaven před kutnohorskou porotu, která jej však osvobodila jako dříve porota praž. ská; v prosinci téhož roku byl deportován do tirolského Brixenu, kam jej následovala rodina; ta, nesnášejíc drsného podnebí alpského, po dvou letech odešla. Koncem roku 1855 směl se vrátit do Něm. Brodu k nucenému pobytu, ale při návratu do vlasti nalezl manželku mrtvou a sám si přinášel tuberkulosu. Marně ji léčil v lázních šternbersk)'ch; odešel do Prahy, kde zemřel 29. července 1856. Vlastní své povolání spatřoval K. Havlíček vždy v novinářství, ale vynikl stejně jako břitký prozaik a rázovitý překladatel, jako řízný kritik i básník satirický a epi gramatický. . Novinářská činnost, vyplňující pět let, zahrnuje tři politické deníky: vládní »Pražské noviny < (1846-1848), samostatný orgán národní české strany liberální "Národní noviny« (1848-1850), k nimž se družil od ledna do dub!la 1849 humoristicko-satirický tNeník Sofek, a politickou revui Slovan (1850-1851). Úvodníky s\'ého listu shrnul s názvem Duch Ná1'Odních not:ill a úvahy o puliticko-nábožensk}'ch otázkách ze »Slovana'" s názvem EpiMoly Kltf'lOhorské (obojí 1851). Ve všech těchto pracích hájil Havlíček program politického liberalismu a nacionalismu jak proti reakci vládní, tak proti radikalismu revolučnímu. V slovanské otázce sympatisoval s Poláky a Jihoslovany, zavrhoval ruské snahy po nadvládě Ruska nad ostatními Slovany a zahrnoval i mlhavý panslavismus. z národních a především z politických duvodů se posta\'i1 proti odluce Slovenska. V otázce náboženské byl nepřítelem klerikalis 243