dia, Blodka (V studni), Šebora a zvl. pro Smetanu (Bralliboři v Čechách a Prodaná nevěsta 1864). S V. Nebeským se shoduje Sabina i vydatnou činností kritickou a literárně historickou, kterou rozvíjel v časopi"ech, almanaších í v samostatných monografiích. Dar kritiky ukázal v životopisech a kritických podobiznách; uměl "e vmysliti do cizí povahy a osobnosti, aniž při tom ztratil břitkost vlastního soudu. Nejzdařilejší z těchto úbrázkú povah opisných, které věnoval Koubkovi, Kalinovi, Turin,;kému, Polákovi, S. Hněvkovskému a jiným, jsou české i německé stati o Máchovi, zvl. Ovod povahupisný k »Spi,;um Karla Hynka Máchy« (1845) a Upomínka na K. Hynka Máchu (1858 v almanachu »Máj«). I do těchto životopisných stati osvěžených vlastními vzpomínkami na spisovatele, vkládal Sabina filosofické úvahy o literatuře a umění, o potřebách psychologického zkoumání, o sociálním vývoji, o moderních proudech evropských. Teoreticky dobře připraven nedovedl však prakticky uskutečniti nové požadavky, jež na literární vědu kladl, v syntetickém svém díle Dčjepis literatury českoslovanské, staré a střední doby (1860-1866), v díle velkolepě myšleném, ale chvatně a povrchně provedeném, přejímajícím často i látky cizí. Kulturní svť1j program vyložil nejúplněji v Duchovním komuIIi-mm (1861). Německy vydal Dus Theater uml Drama in Bohmen bi.'J =um Anfange des XIX. Jahrh. s pseudonymem Leo Blass. Z moravských básníků ztělesnil přechodný typ, ale v ladění konservativním nejúplněji Vincenc Furch (1817-1864), rodák z jihozápadrú Moravy, posléze účetní rada ve Vídni. Ve svých Básních (1843 a 1844 ve 2 sv.), psaných formou lidových písní Celakovského, uložil své krotké básně milostné, verše vlastenecké a reflexivní. V jiných básních, jež byly posmrtně vydány jako Akkordy a Malby sepiové, proniká nadšení slovanské; proti maďarské smýšlení proniká v Pisních a baladách z války uherské (1850). Formálně je jeho poesie zajímavá tím, že pěstuje po Vocelově vzoru ghazel. Didaktické veršíky a veršované báchorky shrnují kromě drobné prózy Barvy a Zt'uky (1848). Překladatelskou pili a mnohostrannost let padesátých představuje pozdní epigon školy Jungmannovy, František Doucha (1810-1884). Pražský churavý a nuzný kněz deficient, zálibou neúnavný bibliograf a šťastný spisovatel pro mládež, jenž jest vedle Vinařického zakla 231