strany mladočeské, až konečně dohnán bídou, vstoupil do služeb tajné policie, které dodával kompromitující zprávy o českých politicích a literátech. Když byl z toho r. 1872 veřejně usvědčen, vyloučen byl jako zrádce z české společnosti a zemřel v nouzi a opovržení. Před revolucí r. 1848 byl Sabina nadšen)'m hlasatelem byronství a obhájcem svého přítele K. H. Máchy. Jeho Básnč (1841) prozrazují silně oba tyto vzory, i když Sabina nedosahuje ani Máchova čistého lyrismu ani prudkého titanství Byronova. V jeho verších příliš proniká chladný rozum a sklon k filosofické spekulaci, především však revolucionářský požadavek veřejného činu, pro nějž nalézá často přiléhavý a hutný výraz. V »Básních« a v celé řadě nesebraných veršů, mezi nimiž jsou i překlady (na př. T. Moora »Irské melodie«), jeví se Sabina prvním českým básníkem kosmopolitickým: oslavoval již r. 1836 nejen Byrona a Moora, ale i V. Huga a Lamartina a znal dokonce již i Bérangera a Shellyho. Próza Sabinova, psaná před uvězněním, trpí přílišným romantismem motivickým, k němuž se pojí máchovská melancholie a byronská rozervanost. To platí přede\'ším o povídce Hrobník (1837 v Květech, kn. 1844) i o dvou svazkov)'ch Povídkách, pOl'čstcch, obrazech a novelách (1845). Historické povídky a romány, z nichž román Husité censura nepovolila a z něho vzniklé Obrazy XIV. a XV. t'ěk1l po třech povídkáCh zastavila. trpí neznalostí doby, její politické. sociální i náboženské náplně, i uměleckou povrchností. Ta vadí i jeho románum z doby pozdější, v nichž zesílil notu sociální a přimkl se ke směru i technice románů mladoněmeckých. Literární cenu z nich mají: problémově společenský román Blouznční (1857), široce založen)' román sociální z doby předbřeznové Xa poušti (1863. puvodně nazvaný »Synové světla«) a živá malba ze života politick}'ch vězňů v době reakce s názorn}'1lli typy národními, Oživené hroby (1870, nově 1908). Doplňují je filosofická skladba no\'elistická :llorana, čili SeN a jehů tikoty (1874 s pseudonymem Adrian 2elinsk)'), pesimistický románek realistické drobnomalby JCtl tři léta (1860) a satiricko-humoristický románek rččný žcnich (863), . Sabina se pokoušel i na poli dramatickém o úspěch. Kromě veseloher lnserát (1866) a lJalomi:stské klepn." (1868) setkal se však s neúspěchem. Zato jeho libreta, třeba ne bez nedostatků, byla šťastnější: psal je pro Ben 230