s váhavostí a teprve generace následující počala po překonání politické reakce uvědoměle doháněti opožděný vývoj. Generace pozdních romantiků, která vystoupila na veřejnost ve 40. letech, spolupracovala namnoze s generací starší. S ní se sdílela o kult lidu a jeho poesie, dávajíc tu za pra vdu spíše Langrovi a Erbenovi než Čelakovskému; \' orientaci slovanské hlásila se na rozaíl od oné k Polsku a k národům jihoslovanským, i když přijímala z Ruska ochot· né nové umění realistické. Jako Langer, Jablonský a především Mácha kladli důraz na opravdovost prožitku, v němž viděli pravý zdroj tvůrčí a záruku pravosti díla. Proto se jejich programními vzory stávají Mácha a Byron se s\'ými odchovanci, kteří jsou nyní chápáni především společensko revolucionářsky. Na rozdíl od generace předcházející přisuzují daleko větší význam kritice, jak to dokazuje Havlíček, Sabina i zakladatel srovnávací vědy literární V. B. Nebeský, ve filosofii pak Fr. M. Klácel a Aug. Smetana. Prožívajíce naděje r. 1848 i státní útlak let 50., poznávají dalekosáhlý význam novinářství, které nejenom že horlivě pěstují, ale nechávají mu i zasahovat do literatury krásné. Sloh a jazyk krásné literatury stává se tímto vlivem živější, bohatší a názornější. ale umělecká stavba trpí často novinářským chvatem a povrchností. Havlíček, Tyl, Klácel a Sabina, předáci české žurnalistiky, ale i B. Němcová povznášejí druhy v podstatě novinář,;ké, feuilleton, cestopisný a reportážní obrázek, na uměleckou výši. Silně je pěstováno písemnictví tendenční a satirické, nacházející svého klasika opět v Havlíčkovi. Největší rozdíl obou generací spočívá však v duchu a myšlenkové náplni jejich literatury. Duch liberální a sklon k realistickému postřehu a studiu odlišuje Tyla od Klicpery, Havlíčka od Čelakovského, Némcovou od Erbena a Sabinu od Máchy. Celé toto pokolení je liberální a demokratické a pokouší se svou kritiku života vysloviti slohem realistick)·m. Všichni rozkládají novou tématikou a problematikou romantickou koncepci s\'~'ch děl. V zájmu o živou skutečnost stojí i nyní v popředí život lidový, který Tyl, Němcová, Pravda i Dohnal studují a pozorují s větší pečlivostí a přesností než jejich předchůdci. Přesto spisovatele tyto nemůžeme označit ještě za realisty skutečné. poněvadž se ještě nedovedou oprostit od subjektivních a namnoze ideálních představo společnosti citově obrozené a mravně reformované. 227