rika se oprošťuje od vlastního rozervaného já a staví svá díla do služeb hromadného celku. Vedle lyriky Heinovy a Lenauovy, která u nás došla velkého ohlasu, vzniká v Německu lyrika sociálně politická; v Anglii vstupuje do popředí zájem o sociální baladu, vedenou Hoodem a ve Francii vtipný písničkář liberálního měšťáctví, Béranger, strhuje živým zájmem politickým a soucitem s ubohými a poníženými. V Rusku kritik společenských řádů a zlořádů, Někrasov. uchvacuje opravdovostí své drsné satiry. Přílišnou tendencí trpí však v této lyrice smysl pro skutečné hodnoty lyrické. Vládnoucím útvarem slovesnÝm stává se v této době román a do něho vniká tendencě plným proudem. I zde na úkor epické stavby rozvíjejí se úvahy sociálně reformní namnozt> novinářského rázu a společenská kritika. Jen u nejlt>pších spisovatelů udržuje se však společensko mravní tendence v rovnováze s novou zálibou v přesném pozorování skutečnosti. Odtud vypl)'vá nové um("ní realistické jako protiklad básnické romantiky. Souvisí s empiričností a sensualismem v soudobém názoru a cítění. Nový román se oprošťuje od romantického subjektivismu a obrací se k společnosti. Vzorem jeho se stává Balzacův románový přírodopis francouzské měšťácké společnosti, Dickensovo účastné líčení středních a nízkých vrstev lond~'nských, Turgeně\'(wa malba ruského nevolnictva a Gogolova galerie nlského statkářstva a měšrá('tva. ~re.lÍ těmito umělci bylo však ještě mnoho romantiku. kteří do objektivního realismu nezúčastněného na látce vkládali osobní citovou a humornou účast s odhalen}m »malým« člověkem a s ději kolem něho. Realistický sklon k pozorování skutečnosti domněle všední se projevoval také \'C formách polouměleck)·ch. jež dosáhly v této době obliby a rozšířenÍ, v cestopisném náčrtu, feuilletonu a v národopisném obrázku, jež byly úzce spojeny s rozmachem tendenčního no\·inářst\·í. V dramatě tendence romantismu stále převládaly, přestože jimi byly vyjadřovány otázky liberálně nebo sociálně reformistické. ScribO\'o úsilí o nov~' dramatick)' tvar. postaven)' na mechanismus zápletek. rozšířilo se sice hojně za hranice francouzské vlasti, ale zústalo přece jen polouměním. Tento V)'\'oj světového písemnictví od romantiky k realismu. vyplilující u vůdčích evropsk)'ch národů léta 30, až 50 .. obrážel se v naší literatuře opožděně. V těchto letech zde romantika dožívala pomalu. realismus byl přijímán jen 226