ubětí persekuce. Nižší školství bylo opět pod dozorem církve, v níž vymřelo kněžstvo ducha josefínského a bolzanovského. Osvícenskému šlechtici, hraběti Lvu Thunovi, nakloněnému národním snahám své vlasti, podařilo se však pi'cce zreformovat vysoké a střední školství a učiniti tli některé ústupky jazykové. Generace vycházející z těchto ;;kol vynikala opravdu rozhledem vědeckým i mravní kázní, dle pociťovala nesvobodu státního celku, v němž bylo sice dbáno o hmotný blahobyt občanů, ale duchovní svobodě v žádném směru nepřál. Ve veřejném a kulturním životě nedostávalo se jen možností a odvahy k projevům. ale ani tvůrčí síly a radosti z práce. Ne nadarmo mluví Neruda o této dob<: jako o »čase za živa pohřbených<. Tento útisk trval deset let, až do Bachova propuštění v srpnu 1859, kdy neúspěch rakouské politiky, ztráta území v Italii i finanční tíseň donutily panovníka ke změně soustavy státní. Když k tomu došlo, bylo patrno, že absolutismus v Rakousku dohospodařil a že liberální myšlenky rozložily v měšťanstvu nadobro romantiku. jež neměla co říci mladému pokolení, vstupujícímu do života veřejného i literárního. R07.klad romantiky nov}mi smt'~' \' e\Topských litt-raturách a povaha J)(mlní romantiky &>ské. V době, kdy v Německu umírá Goethe, zosobňující bohatý vývoj od osvícenského rokoka až ke spiritualistické romantice. jest \' evropské slovesnosti patrno, že romantismus dovršil své dílo v literatuře i v životě a že ustupuje proudum novým, vypl)'\'ajícím z nových názoru vt:-deck)'ch a filosofických. Do popředí vstupují přírodní vědy se sV)'m požadavkem empiričnosti: ten proniká i do filosofie a zatlačuje myšlení spekulativní a metafysiku. Radikální ž.áci Hegelovi položili duraz na vývoj a stále uskutečňovan)' pokrok. vedoucí k s\'obodě ducha. Všechny tyto směry se obracely proti tradici a autoritě. ať státní. ať církevní: stavěly rozumové poznání nad fantasii a smyslovou oblast nad ~vět citový. Kriticismus. namnoze bezohledný, byl jim stálou životní inspirací. V tom všem byli jejich zástupci prav~'m opakem generace romantické. \' literatuře zaujímala vudčí postavení kritika. jež dbala přede\'ším požadavku sociálně politick~'ch a zdurazňovala přímo pO\'innost tendence ve slovesnosti, a to i v poesii. To sou\'iselo s jejím těsn~'m spojením s novinářstvím, BOrne a Gutzkow v Německu. Bělinskij, Dobroljubov a Ha\'líček u Slovanu zosobňují tento no\')' typ kritick~'. Ly 225