perovi ěástečně vystihnouti ovzduší doby lucemburské nejen kolem trůnu, ale i v lidu s názvuky hnutí náboženského a zvláště s dobrým smyslem pro politický obsah věku. Fmlltišt'k Turillský (1797-1852), rodák poděbradský, byl zprvu úředníkem vrchnostensk~'m na různ~'ch místech v Čechách i na Moravě (v Mikulově a ve Zďáru na Mor.), pak úi'cdníkem soudním (na Křivoklátěl. Jako lyrik blíží se básníkum (~eského klasicismu především stránkou formální. kdežto citová náplň jeho \'eršů prozrazuje siln~' sklon k romantismu, který v dramatech převládl úplně . . Psal elegie (milostné Elegie polabské), dithyramby a ódy (vzletná óda >.K Bohu«, vlasteneck)' hymnus ,·Jediná toliko vlasL a úd:l "Husinec«, jedna z prvních novočesk)'ch básní oslavujících Husa). Proslulosti došel tragedií Angclina (lS21), psanou po způsobu německého dramatu osudov{>ho, s hojn~'mi místy lyrick)'mi. Truchlohra Vil'giliic (1841), i:'l'rpaná z dějin římsk)'ch, vyjadřuje demokratické sm)'šlení Turinského a ('inohra Pra:;allé roku 16V~, jeho vroucí nadšení vlastenecké. Ostatní historické hry z českého středovt'ku, mezi nimiž se některé stavěly proti GrillparZf'rO\'l.1 pojímání česk~'ch dějin, zůstaly \'C zlomcích. Turinsk~' snil o dramatt' wlkého slohll, ale omvlem hledal dosažení svého dle \' hromadt'ní míst Iyriek§ch a v přílišné idealisaci posta\', z niehž se mu dai'ily jen nt'které postavy ženské. Kart~1 Simt'OIl )(a('háčt'k (1799-1846), profeEor v Jičíně, se Vt'noval Jlodobnt' jako Turinsk~' lyrice i dramatu. Jeho Droblli"j.~í básni' (IS·IG) shmují lyriku lehi:'ího druhu a rytíi'ské romance, určl'né k deklamaci ('''Heřman z Bubna,.). Takové verše url'ené k přednesu ve společnosti přinesl vedle několika pi'ekladú již j.:ho Krasořdník t 18·13). Jako dramatik, kter~' Sl' osvědčil překlady z Goetha (,Ifigenie~) a z Schil1l'ra (,·Panna Orll'anská,,). \'ynikl historickou tragedií Zá l'Íi~ \' ít kode, pá n :: RIl:;e zajíma\'ou charakteristikou postav i tragick~'m konfliktem: byl to jeden z proje\'l1 odporu proti Grillparzero\'č hře "Konigs Otokar Gli.ick und Ende", jež nespr[n-ně a nepřízni\'ě Jlodávala úsek ('eské historie i posta\'y, které ji tvohly, Dobi'e stavěny jsou ~fachál'kovy \'eselohry ze soul'aslH;ho ži\'ota. na pi'. Puji'ka :::a oplátku (IRlG) a pi'edevším parodie r .••. tíi·sk~,ch her Ze-nic/lOl"(: (lS2·1). ~Iaeháček byl i \'ážn~'m di\"adelním kritikem, Organisátorem dh'adt'1nict\"í ochotnického byl plytk~' a nepú\'odní J1Ul I'\t'l)()ntuk Št;'pánt>k (1 7S3-I .•• H): t,'ll j~ko retisér a spoluředitel Sta\"o\'ského di\"adla prosadil r. 1~2·1 220