\';emi prosti'edky loupežnické romantiky, v 2. zpěvu proiÍ\'á v žaláři celý svůj krátký život, zahloubává se do otázl·k posmrtného života a řeší je nihilisticky. 3. zpěv líčí ;",pravu Vilémovu za májového jitra. V 1. interme7-zu, vlo.\·ném mezi 2. a 3. zpěv se chystají duchové a celá příroda ::a přijetí Vilémovo a v 2. intermt'zzu mezi zpěvem 3. a 4., :Kají opuštění loupežníci nad ztrátou svého vůdce. Osobní ,:i\'el, který Mácha do Máje vložil, proniká nejsilněji ve ZPL'\'U 4., posledním postavením i vznikem, v divukrásné l'l,:~ii nad ztraceným mládím; postavením vlastního jména \'edle jména Vilémova zdůrazněno je ztotožnění básníkovo s osudem i vyznáním Vilémovým. Jestliže děj básně neznamenal v soudobé poesii české nic nového, náplň myšlenková a výrazové prostředky učinily z Máje básnickou skladbu, jak}'ch má česká literatura málo. Myšlenkově \Tcholí ve druhém zpěvu. S Vilémem prožívá básník hrůzu z věčnosti. z nekonečného času, je zmítán děsem z nekonečného prostoru, otvírajícího se po smrti a strachem o duši. která se má po smrti ponořiti do věčného nic. Zde vrcholí i ~Iáchův nihilismus a titanismus vůči bohu, z kterého se ve zpěvu třetím zachraňuje důvěrn~'m synovstvím přírody. Před jásavou přírodou procitne v zločinci veliká lítost, dostojevská jiskra božství; tato pokora znamená zároveň zřeknutí se bvronského vzdoru a do básně vnáší klad myšlenkov)' i ůmělecký. Zrazen lidmi, životem i smrtí přimyká se Mácha k matce a milence zemi, kterou lermontovsky dá\'á Vilém pozdravovat po obláčcích plujících po nebi. Epická složka básně je silně potlačena: Vilém ustupuje do pozadí a před námi stojí jen Hynek. Tato lyrická subjektivisace epiky je podstatnou složkou Máje. Jí slouží i výrazové prostředky těsně spojené s rytmem a metrem skladby, T, zv. hudebnost Máje tvoří zvukosled. organisovan~' rytmicky. mající však i funkci významovou a vědomě zastírající v~Taz slova. Mácha je i prvním lyrick~'m malířem přírody. mající smysl pro kontnst světla a tmy a pro jemně odstíněnou stupnici barev. Vymykaje se z rámce tehdejšího básnění formou. ideovou náplní a silnou subjekti visací. vzbudil odpor i u vážn~'ch soudob~'ch kritiků a předsta\'itelu literatury. u Chmelenského, Tyla i Celakovského. I \' románové próze jde Máchovi především o nový, vyšší sloh \"yprávěčský, o novou stavbu české věty, o \'}'raz, schopný vyjádřiti nejen jemné odstíny psychologické, ale i přesný 215