be', rozpol' života pozemského zahaleného stínem smrti Iživota posmrtného, trpí metafysick~'m problémem času 2 vl'(~nosti, noN se do záhad absolutna, zapojuje dění pozemskl' do souvislosti s děním v kosmu, jehož soustavu a život vnímá v př'írodl" nejraději noční, zjitřen~'mi smysly, Přesto, Žl' filosofie jeho lyriky vyúsťuje do filosofie zničení a zmaru, v ni'kterých- posledních básních kmitne se plaméIwk úsmi'\'I1ého soucitu a lásky k zemi i k lidem. Pro svůj SVl'toV~' názor nalezl Mácha svůj zvláštní výraz básnick)', sloh náladový a sensitivní bez rétoriky a dekorace, zato s velkou dramatil~ností vášnivého pohybu, Proti napodobování básnictví cizího nebo domácího postavil požadavek samostatného hll:dání \'lastní pi'íléhavé formy pro myšlenku sdruženou s citov~'m naladěním, Myšlenka, cit i v~'raz jsou u Máchy \'šude v~Tazem prožité skutečnosti a vnitřní tvoi'ívé nutnosti. R07~"ah vlinl Byronov~'ch spisu, jejichž četba jistě v Máchovi zanechala mohutn)' dojem, byl posledním bádáním omezen, 1Iácha vidčl v Byronovi, kterého poznal polským prostř'cdnictvím, básnického revolucionáře, jenž s bezohledn~'m individualisml:m rozvolnil pOl:tické formy a naplnil .it' diVOKOU a svéráznou vášnivostí. Naleznuv v něm mnoho myšlenl:k a představ vlastních, podlehl Mácha Byrono\'u \'li\'u prl:devším vnějškově: jako Byron liboval si ve v)'sth'dních dějích kolem \'ášniv~'ch a lidskou společností odsouzt'n)'ch posta\', v ponur~'ch sceneriích. líčen)'ch Sl: syt~'m uml'ním krajinář'sk~'m, jako Byron mísil do sv\'Ch přílX'hú lyrickou rt'f1l:xi a citovou meditaci. Ohlasem četby Byronov)'ch básnick)'ch povídek .kst lyricko-epický .1Iních (1832 a .. 1833), zachO\'an\" v nesouvisl\'ch zlomcích, s ústředním motivem tajemné viny a krut~ho trestu. \' mistrovském díll: Máchovi'. v J[úji. se vliv byronsk)'ch povídek projevil nejsilněji v ději básně: ale nalézáme zde i názvukv na Schillera. Mickiewiczp a jiné i na domácí baladiku. Ale v$'znam básně nespočívá \' těchto prvcích motivick)'ch, Po prmích koncepčních nábězích z podzimu r. 1834 byla báseú napsána v dob(> od září 1835 do března 1836 a vyšla v pečlh'é úpravě v dubnu 1536. Nejpn'e vznikaly první tři lyricko-epické zpěvy a dvě intermezza, Ne příliš zl't)teln)' dčj osnO\'án jl: kolem postavy Jarmiliny. čekající v 1. Zpě\'ll marně na svého milence. a kolem \·iléma. strašného lesů pána. kter)' naždou svého otce mstí svedení s\'é milenky, je jat a popraven. Vilém, vyzdobený 214