baladického. Z pověstí, které podle Erbena sahají svým pů\"odem do bájeslovné dávnověkosti. vybírá si Erben s oblibou ty, v nichž se obráží starodávná víra v nadpi'irozené bytosti, hrůza z přírodních sil, zosobněných démony, a lidská bezmocnost proti nim; ty, v nichž se projevovaly především mocné a zhoubné vášně, hýbajígí odedávna lidskou bytostí. Ale mravně ušlechtilý básník, který svůj dobový romantismus zkrotil kázní v duchu etiky a estetiky klasicistické, staví proti těmto démonickým a vášnivým živlům vyšší mravní řád, založený na pokoře, lásce a zbožnosti. Jednající osoby, ztělesňující hlavní rysy národní povahy, ocitají se v konfliktu s oněmi živly, vítězí nad nimi nebo vykupují svou vinu pokáním. Tak obměnil Erben pů\'odní charakter baladiky, jak jej nalezl u sV)'ch německých a polských učitelů, tak proti máchovskému fatalismu postavil svůj básnický a lidský idealismus. Pro tyto tragedie ze života lidového vytvářel Erben mistrovský rámec náladový a krajinářský. Studiem lidové tradice poznal jadrnou stručnost a pregnantní plnost řeči prostonárodní, naučil se charakteristickým obratům, výrazným přirovnáním a plastick)'ll1 epitetům lidového básnictví našeho a poznal i živě dramatický spád dialogu i lyrick)' proud scénického líčení. Při tom využíval hudební hodnoty jazyka. ladil melodicky rytmus, asonanci a rým a mistrně využíval zvukomalby. Pro tyto vlastnosti stala se jeho »Kytice« vzorem básnického stylu národně českého. Erben se stal učitelem všech, kteří ve své tvůrčí práci \")'cházeli z básnictví národního a těm. kteří usilovali o vytvoření nového slohu básnického. Jako Erben formulovala si skupina slovenských štúrovců a básnická skupina kolem »Máje« z r. 1858 svůj poměr k básnictví národnímu, i když se u nich Erbenův vliv křížil s působením Mácho\·~lll. Na Erbenovi závisí L. Quis a u něho se učí i baladik J. Vrchlický. Po erbenovských názvu cích u Bezruče nalezli osobité cesty k Erbenovi v novější době Jar. Durych a J. Wolker. »Kyticí« inspirovalo se i umění hudební, především umění A. Dvořáka, Zd. Fibicha a Vít. Nováka, a menší měrou i umění malířské. \' pozdější době oddal se Erben skoro v)'hradně práci vědecké: zde jsou nejdůležitější práce diplomaticko-archivální a vydavatelské. Z podnětu Palackého konal studia v archivech pražských a venkovsk~'ch a jejich v~'sledkem bylo \'ydání listin t)'kajících se Cech a Mora\'y Rege8ta dipwma 211