»Nepřipisuj svaté jméno vlasti kraji tomu, v kterém bydlíme; pravou vlast jen v srdci nosíme, tuto nelze bíti ani krásti. Ale meze vlasti nerozborné, jichž se bojí tknouti potupa, jsou jen mravy, řeč a mysli sv.orné.« Dalším romantickým rysem našeho obrození byl kult lilu. jeho původního básnictví, jeho písně, jeho názorů. Ceská romantika zbožňovala lid: její učenci sbírali lidové písně, pohádky a úsloví, studovali je a vydávali, zkoumali jejich j'eč a sloh: její básníci je napodobovali a za vrchol svérázného umění básnického prohlašovali poesii t. zv. ohlasů. Tim vznikala poesie blízká přírodě, lidu a jeho naivitě a konečně i hudbě, umění to po v}-tce romantickému. Zde tkví i počátky nové vědy, národopisu. Obrození naše v době romantické lze uvésti na patero základních pojmů: jsou to národnost, slovanství, jazyk, dá vnověkost a lidovost. Obory slovesné, které sloužily l('mto ideáhlm, byly soustavně a úspěfn,ě pěstovány. V lyrice byl vytvořen nový básnický jazyk, oplodněný vlivem mluvy lidové a jiných řečí slovansk)'ch: umění prozaické, odpoutané od starých vzorů zdokonalilo se po stránce jazykové, stylové i psychologické; básnický vkus se vytříbil na vzorech cizích, které k nám uvádělo znamenité umění překladatelské: epika, drama a novelistika však živořily, odkázány ke kultu vlastenecké dávnověkosti. Jazykozpyt, a to spíše po stránce popisné než analytické, se dělil dále ve vědě o prvenství s dějepisectvím Ostatní vědy byly sice ještě \' počátcích, ale i jim vytkli romantikové pevný cíl. Čeoká katolická romantika. Po likvidaci osvícenského sm\'šlení a re\'Olučních názoru ;;iřilo se E\TopoU hnutí obnoveného katolicismu. jež sou\'iselo s obnovou všeobecného zájmu o gotiku a středověk. Básnická romantika převzala zásady nO\'ého hnutí, plníc je \Toucností citu: vztah k Bohu. k věčnosti i k Madoně stal se podnětem básnického tvoření a látky gotického a rytířského středověku vítan}'m polem slo\'esného umění. Světové literatuře dalo toto hnutí řadu velk}'ch básníků: 201