téml:'ř celou Evropu; tu nabyl obsáhlých vědomostí jazykov~'ch i odborn}'ch znalostí přírodovědeck)'ch a historick~'e:1. R. 11H2 se vrátil do Prahy, púsobil jako horlivý publieista, pí~ící ('esky i ni:'mecky, jako pomocník censorský a jako redaktor Musejníka. R. 1850 se stal profesorem arclH'olog"ie na pražské universitě, kde mu r. 1862 byla svěh'na i stolice pro dějiny české literatury. \' mládí pěstuval uměle vykombinovanou a chladně učeneckou poesii. pro niž byl velmi vážen. Truchlohrou Harfa (1825). čerpanou z pohanského pravěku českého, uvedl k nám \' Německu zdomácněné drama osudové. Z dějepisn~'ch povídek. psaných původně německy, přeložil do češtiny povídky Poslední Orc!Jita (z r, 1832, v »Květech« 1837, knižně 18,13) a Hhltipi.'lec (z r. 1834. v »Květech« 1837, kn, 18-16l. Ukázal se v nich jako mistr správného i náladového koloritu doby. Slávu Vocelovu založily tři epické knihy: Přl'1n.llslol'('i (1838, přepracované vyd. 1862), Meč a kalich (18·13) a Labyrint slál'Y (18'16. nově 1898l. Pr\11í dvě knihy jsou zr~'movanou kronikou z doby Přemyslo\'Cu, z doby lucemburské a válek husitsk)"ch. jejímž znalcem a ctitelem \'ocel byl, podanou v duchu romantickém a ve formě romancí, Konvenčni vlastenectví a historick)" elegismus proniká v prvém cyklu díla. psaného místy neuměl)"m česk)''ID veršem i slovem: vlasteneck)" liberalismus. nepostihující ducha husitského. prosycuje díl druh)", Nejv)"znamnějším básnick)"m dílem Vocelov~'m jest ,)Labyrint slávy«, navazujkí látkovč částečnč na poslední motivy z ~Meče a kalicha«. V tomto epickém pokuse o českou faustiádu promítána jest minulost i budoucnost SIO\'anstva kolem postavy Jana Kutenského-Gutenberga \' řadě historíck)'ch pohledu a polomystick)"ch scén. podnícen~'ch vzorem Goethova Fausta. odkud Vocel převzal postavu ~fefistofela·Duchamora, Na cíle. které si v díle položil. ne\'ystačily ani básnické ani komposiční síly \'ocelo\'y, ale zato \')"mluvně vyjádřil \lld· čí ideie s\'é doby, To učinil leště dvěma básnick\'mi ('\'klv. Před lJře:nem 1~J,8 a Po lJř(':1II1 /8.,8. kdež se zd~rem Ů\'ŇU do české slo\"Csnosti umělé formy básnické ghazel, sestinu a kancónu, Cenné v t(>('l1to básnick)"ch skbdbách jsou detaily charakteristické, pi'ípadná malba doby. snaha proniknout až k jádru dl'jovému. prozrazující \'zdťlan('ho historika a arel1eoInga, OdbllJ'né práce \' ocelo\'y t)"kají se také těchto směrú: archeologie a historie středo\'ěkého umění v)"tvarného, 192