národní rovnoprávnosti v Rakousku z r. 1849. Druhé ob,.Iobí politického spisovatelství Palackého začíná r. 1861 ('lánkem o poměru Moravanů k Čechům v nově založených :'\árodních Jistech« a obsahuje řadu statí a projevů, většinou řečí v panské sněmovně a na zemském sněmě českém 1 "'61 a 1863. Vrcholí největším politickým spisem Palac;'l-ho Idea státu Rakouského (1865 původně v »Národu«), k,le svůj politický program rozšířil. nově formuloval a přizpúsobil »říjnovému diplomu, resp. ča~ové teorii o historickopéJlitické individualitě zemÍ«. Zde se přibližuje státoprávnímu programu, odsuzuje centralismus a dualismus a naléhá na ústavu federativně autonomistickou. (»Byli jsme před Raknuskem, budeme i po něm! c:) Třetí a Doslední perioda politického působení a spisovatelství Palackého počíná se r. 1865 ~ vyúsťuje již v uvědomělé a důsledné státoprávnictví. Udobí toto obsahuje řeči na českém sněmě 1~65, ř,-či ve »Svatoboru«, jejž založil r. 1862. řeč v>Měšťanské bes,'dě" o vlastním životním h('slp "SvoH k svému a vždy dle pravdy'( (1871), pro světový názor Palackého v,'znamných X řkolik slovo nrilJOžcll.'ltví a 1Jířc a poslední veřeiná slova při oslavě skončení Dčjin dne 23. dubna 1876. Svůj politický odkaz nejkrásněji formuloval v doslovech k :t>Radhošti« a ke ~ GedenkbHitter«. Částečně shrnul sám české politické ('lánky a projevy v III. sv. sborníku Radhost (1872), německé v Gedcllkbliittcr (1874). Souborně vyšly až v prvním dílt> ~DrobnÝch spisů Fr. Palackého,( (l~98). historickv uspořádané a opatřené cennými úvody vydavatele Boh. RiegTa. Osobnost Palackého jest v našem národním obrození zjevem nejmohutnějším. Přijav od staršího pokolení o~vícenského snahu po obnovení vlastenecké minulosti cestou historickou a osvojiv si v osobních stycích s českou šlechtou také pochopení pro historickou individualitu českého království i koruny české. prohloubil svuj plán dějepisu národního \' duchu české romantiky je:lnak ideou jazykovou, jednak myšlenkou slovanskou. Úhelným kamenem jeho »Dějin'< stala se národní idea, opřená filosoficky, a k ní přistoupilo pojetí nábožensko mravní. Ale z historie vychází i promyšlená politika pevn~'ch cílu. kterou posléze, když dlouhá léta se jí činně účastnil. odevzdává dědicům. Jako učenec-historik objímal Palack~' celou svou nauku; \' dějinách česk)'ch, a to hla\'ně politick)'ch. nábožensk,'ch a kulturních. projevil neobyčejnou sílu t\'určí i podněcující. Byť jeho celá vloha dějepisná byla v podstatě syntetická, 187