pro::odie (v Prešpurku 1818), z něhož 1., 2, a 5, list pochází od Palackého, listy ostatní i s vloženými básněmi od Šafaříka, V prosodii časoměrné, jejíž nutnost soustavně a promyšleně dokazují, vidí oba mladí autoři záruku klasicismu a phblížení ideálu antickému. Ale váha spisku neleží v těchto estetických názorech, v základě pochyben)'ch: ta je v jeho jazykovém a národním nadšenÍ, ve snaze o povznesení české úrovně slovesné, v slovanském uvědomění, v dusledné idei jednoty československé a v důrazném odporu protiněmeckém. V zásadní věci, v otázce prosodické, stavěli se »Počátkové,« proti obecně uznávan}'m názorům Dobrovského, který nejasnost v otázkách prosodie odstranil s konečnou platností. V praxi názory Dobrovského převládly a ani Jungmann se jim nedovedl vymknouti. Proti od\'ážnS'm novotářúm v »Počátcích« chystala se řada příslušníku starší generace, ale veřejně jedině Š, Hněvkovského »Zlomky o českém básnictví" (1820) věcně a dobře vysvětlily názory Dobrovského a odmítly jednostrann}' formalismus »Počátku". Na obranu teorie »Počátků" postavil se Jungmann se svou školou v »Kroku« a skutečně se mu podařilo ji obhájit, takže od r. 1818 do r, 1853 teoretikové hájí a propagují prosodii časoměrnou na úkor básnictví přízvučného. Básnická pra.xe však potvrzó\'ala názory Dobrovského: časom~rné básně, jichž v}'hradnč neužíval ani jedin~' básník, oplS'valy formálními chybami: časomíra kvetla jen na Slovensku. ale spíše pod \'livem básnictví maďarského, kdežto v Čechách přední básníci užívali i nadále přízvuku a vystoupením básnického pokolení r. 1850 vítězí prosodie přízvučná nadobro, Palacký jako e s tet i k a k rit i k. Zájem pro<'odický souvisí u Palackého úzce se studiemi estetick~'mi. jimiž se Palack}' soustavně zabýval zároveň se spekulativní filosofií již \' Prešpurku. Když přišpl do Prahy. chtěl napsati sousta\'· nou estetiku v pěti dílech: rozsáhlé části z I!í uveřejřloval v »Kroku« a »Casopise českého museum,,_ Cvodní studie, Přehled di"jill krasol'čdy a její literatury (v Kroku 1823), náleží k nE'istarším pracím o \'\'\'oii estetiky \-ubec. Vedle názorů estetiků nčmeckS'ch a anglick)'ch, které tlumočil no· v~m šťastnS-m a vkusn~'m filosofickS'm náz\'oslovím. přinášely studie i samostatné v~'klady a názory Palackého. V těchto studiích se staví Palack)' samostatně k idealismu Kantovu i k anglickému intelektualismu a dospívá po Ce6 182