() politickém osvícení české šlechty. R. 1848 zasáhl přímo do veřejného ruchu politického liberálním, austroslavistick,,'m a národně autonomním programem, po stránce státo"rit vní nedosti prohloubeným . .Jeho politická osobnost a \'áha se projevily slavnou odpovědí parlamentu ve Frankťllrtč, zahajovací řečí na Slovanském sjezdu, jehož byl předsedou, činností na říšském sněmu v Kroměříži, ale pak i ostrou kritikou ústavy centralistické. V politickém ústrani zůstal pak do r. ]861, kdy se opět postavil v popředí (~eské politiky jednak jako poslanec na sněmu zemském, jednak jako doživotní člen panské sněmovny; obeslání říšské rady ve Vídni byl důsledným odpůrcem. S politickými účely souvisela jeho i jeho zetě Riegra cesta přes Paříž do ~Ioskvy a Petrohradu r. 1867. V 60. a 70. letech zahrnován byl Palacký nejrůznějšími poctami od národa, vlády, universit, vědy slovanské i od ciziny. Z nich nejvýznamnější byla oslava dokončení »Dějiri« dne 23. dubna 1876. Brzy po této slavnosti, v níž byl nadšeně a důstojně oslaven buditelský a všenárodní význam životního díla Palackého, umírá v Praze dne 26. května 1876. MI~dého Palackého b á s nic k á p r a x e a t e o r i e. S por y pro s o d i c k é. Od dob svého národního uvědomění pokoušel se Palacký i v poesii, jež byla ohlasem jeho četby poesie klasické, starověké. renesančni i moderní. Hlavní vliv na něho měl Klopstock, od něhož přijal náměty, oslavu Boha, nadsmyslné lásky, přátelství a ctnosti, i básnické formy, ódu a elegii. Jazyková stránka i pronikající myšlenka slovanská prozrazují však souvislost domácí. První tištěnou prací Palackého byl překlad z Ossiana (1817), ale většina básní zůstala v rukopise a rozsáhlé básnické plány nebyly ani uskutečněny. Mocněji však než vlastní práce básnické působila na naše písemnictví jeho teorie básnická a prosodická. k níž byl svou básnickou praxí přiveden. Pod dojmem básnictví německého a starověkého a pod vlivem současného básnictví maďarského dospěl Palacký k přesvědčení o správnosti prosodie časoměrné v básnictví českém. Když se prostřednictvím spolužáka Jana BencdiktihoBlahoslava seznámil s P. J. ~afaříkem, nalezl v něm věrného spojence ve formalistickém a klasicistickém nadšení prosodickém. Oba přátelé. podporovaní asi Jungmannem, rozhodli se vystoupiti veřejně na obranu časomíry proti starším buditelům i proti Dobrovskému; tak vzniklo proslulé anonymní dílo Počátkové českého bá8llictt'Í, obzvláště 181