prospčch společné řeči slovanské, ale mají se navzájem poznávati a sbližovati kulturní výměnou v oblasti jazyka, literatury, vědy a umění; pro tuto osvětovou vzájemnost vypracoval plán velmi podrobný a promyšlený, zahrnující do sebe vysoké školství, knihovnictví, časopisectví, naukové sjezdy, sběratelství písní atd. Slavomilsk~' kulturní program spisu jest jeho největším kladem, kdežto nedosta tek odvahy politické znamená jeho hlavní vadu, Vědecké práce Kollárovy se zabývají slovanským prav~ kem, záhadnými starožitnostmi slovanskými, pátrají po stopách vyhynulých kmenů a zapomenutých božstev; zde klade Kollár důraz na t. zv. filosofické etymologisování, které se v jeho rukou mční v romantickou hříčku nadšeného snílka. Doprovázeny a doplňovány jsou oběma cestopisy z poutí r. 1841 a r. 1844 do !talie, Cestopis obsahující cestu do Horní /talíe a odtud přes Tyrolsko a Bavorsko (18·13) a Cestopis druhý (1845). Cestopis jest dílem zaníceného ctitele klasického starověku, básnického milovníka přírody, výborně zasvěceného obdivovatele děl uměleckých, historicky vzdělaného, ale zároveň upřílišeně nadšeného starožitníka slovanského. Z podnětů cest italských vzniklo i hlavní archeologické a národopisné dílo Kollárova pobytu vídeňského, Staroitalija slavjallská (1853). dovozující z obrovského materiálu, jemuž chybí kritické a vědecké zpracování vůbec, že většina severoitalského obyvatelstva byla slovanského původu. Vliv poesie Kollárovy byl mocn)" hlavně po ídeové strán· ce a neomezil se jen na české písemnictví. Od doby Kollárovy slučují básníci čeští a slovenští myšlenku národního obrození s idejí slovanské vzájemnosti a víra ve velkou budoucnost Slovanstva vyvrcholuje jejich vlasteneck)' ná· zor životní; historická elegie nad pádem \'elk)"ch kmenů a říší slovansk)'ch spjata jest vždy s patetick)'m steskem nad koncem politické i osvětové samostatnosti české: nadšení pro jazyk opanovává romanticky poesii té doby. Na poesii českou působilo značně také Kollárovo sloučení erotiky a vlastenectví. Jako u Kollára se často setkáváme v českém básnictví předbřeznovém s přítěží historickou, starožitnickou a filologickou. Nejmohutnějším žákem Kollárov)'m byl slovensk)' klasicista Jan Hollý, a to jak duchem sV}'ch epopejí, tak i V}'. razem své lyriky: záhy se však přiklonil k separati3mu Ber· nolákovu, jejž prohloubil teorií o c}Tilometodějských tradi 178