básnictví (účastnil se sebrání Písní svět sk./Írh lid II SlO1WIlskdlO 1) Uhřírh 11823-18271) a sám vydal Núrodllir zpiemilky čili Písnč světsk(] Slo1)úkú v Uhrách (2 sv. 1831 a 1!-135), přece na vlastní jeho tvorbu píseň lidová vlivu vÍlhec neměla. Kollárovo působení publicistické a vědecké poji se těsně k jeho činnosti básnické, jsouc prodšeno myšlenkou slovanskou a idejí humanity. Z pešťské doby pocházejí NedNní, sl'útcční a příležitostné káznč a řeči (1831 a U~H), smil'u.licí přísnou morálku křesťanskou li ideálem humanity a snášenlivosti; spojují národnost') náboženstvím a s vYššim lidstvím a pojímají naši reformaci jako původní čin ducha českého a slovanského v myšlenkovém a mravním rozvoji lidstva. Mimo ohnivý protest proti maďarisaci Slováků ozval se několika projevy i o otázce jazykové odluky slovenské; tu, podobně jako Šafařík, od původního kolísání postoupil na zač. 30. let až k tendenci separatistické, která proniká i v úpravě »Slávy dcery« Zl'. 1832, aby se pak, veden autoritou Jungmannovou, radikálně obrátil k jednotě a obhájil ji s důrazem v »Hlasech« (1846). Nejvýznamnějším publicistickým projevem Kollárovým .ie;.;t jeho spis o slovanské vzájemnosti. Stará domácí tradice slovenská s Jungmannovým a Šafaříkov~'m slavjanofilstvím se v duchu Kollárově prohloubila studiem Herdra a dílem i Hegla a zdůraznila politicky vlivem jenského pan~ermanismu: na vyhranění názoru působily i styky s Jihoslovany v Pešti. Ctyřikráte se Kollár vrátil k tomuto tématu: r. 1822 v kázání o vlastnostech národa Hlovanského. r. 1830 v Rozprat'č o jme/l(ích národu SlOl'UIISkého, r. 1836 ve slovensky psaném článku J>Hronky'( O literámrj t:::ájcmIlosti mezi kmeny a /l(ířečimi slávsk.iJmi a konečnč r. 1837 \' definitivním spise německém, vydaném v Pešti, Ober dře literarische Werhselseitigkeit zlI:i.'Khell l'cz'schicdolCn Stiim melt wld IIflou/tlrtell der slari.'whcn N ati(J1/ (český překlad od J. S. Tomíčka r. 1859). Vyhýbaje se všem mezistátním otázkám politick)'m, vystupuje zde Kollár jako přísn)' legitimista. kter)' potlačuje jak)'koliv přídech revolučnosti sV~'ch názorů. V národnosti vidí jedin)' pravý prostředek lidství a lidskosti: herdrovsky soudí, že nadchází dčjinná chvíle národu slovanskému. Ten tvotí etnický a jazyk OV)' celek rozlišen~' do čtyř dialektů, ruského. polského. československého a srbochon·atského. Příslušníci jednotliv)'ch ,.dialektuc: nemají se zříci své osobitosti ve 177