Slávy v nadpozemskou bytost, zosobňující všechny vlast· nosti Slovanstva a vedoucí je k dějinnému vítězství; kult mariánský phspčl k tomuto křesťanskému platonismu a k v1h'u J>elrarcovu a k reminiscencim ze starověkÝch básníku phbyly dojmy z četby Byronova "Childe Har~lda«, jimž KolI:lr di'kuje za před sta vu putování po různ)'ch krajích slovansk)'ch; minulost Slovanstva byla pojata elegicky, budoucnost pak nadějně ve smyslu Herdrovy humanity, Refll'ximíPi'edzpěv" spojuje vlivy Byrona a klasicistick)'ch "Poslání" Ant. Marka i s jejich politickým patosem; jest založen na antitese, která jest nejúčinnější v protikladu nyn('jšíeh zÍ'Ícenin slovanských a hrdinské idyly slovanského pravěku v duchu rousseauovsko-herdrovském a ve fOrlllUlaei jungmannovsko-šafaříkovské; tu plastická lapidárnost a zkratková typisace klasického slohu Kolláro\'a došly vyvrcholení. Vůbec jest tento žalozpčv nad hroby polabsk)'ch Slovanů básnickou silou rozhorlení a nadšení n('jdokonalejším v)'tvorem Kolláro\')'m. R. 1832 vydal Kollár nové rozšíi'ené zpracování s\'é básně, vzrost~ na 615 znl'll'k \' pHi zpěvích (II. s názvem Labe. Rén, Vltava, IV. LHIl(', V, Achcron L Erotika se přesunula víc \' oblast rozumovou, slovanská myšlenka byla prohloubena. živel učeJ1l'ck)', archeologicko-historick)' a filologick)' zesílil především v posledních zpč\'ech, v nichž se Kollár přidržel vzoru DantO\'a "Pekle\« a )'Ráj('«, ',SláYy dcerou., uwdl Kollár do čpské literatury tn'ale útvar sonetu, uŽÍ\'aje jako jeho pi'edchúdci Jungmann a Šafařik chodu trochejského, S houŽl'\'natou jednotvárností zachO\'ával r~'mové schema aBBa aBBa cde cde; hudebnosti se nedostává těmto znčlkám. v nichž citov)' ži\'el ustupuje pi-cd reflexí. Velkého básníka poznávámc \' eudné nčze několika znělek milostn)'C'h. v náZOrlll' monumentálnosti ni'kolika krajinn)'ch pohledú. \' kazat('lsky přcs\'čdčivém pi-ednesu mnoh)'ch sonetů didaktick)'('h a rozjímav)'ch, hlamč o tématech mravní kázně nárojni. N('srozumitelnost někter~'ch zněll'k z\'láště z posledních zpěnl \'iděl Kollár sám, a proto vydal l'.liklad čili Pi"ímčtky Cl I·Ysl·Nlil'1· •. y kll 81<í1'Y (/cť'Ťc (1832). Mimo ~'Slávy dcpru« jest básnická činnost Kolláro\'a nepatrná: filosofické a vlastenecké epigramy, naz~'vané Xli}lisy. prozrazují vli\' Hcrdrúv; antick~'mi rozměry psané h'ndenční a pÍ'Íležitostné básně vykládají národně slo\'ansk~' program Kolláruv (nejmohutněji skladba nasfCl/(rl. Ačkoli\' Kollár vynikl jako sběratel slO\'enského lidového 176