Jan Kollár (1793-1852) se narodil v Mošovcích na Slovensku dne 29. července 1793 z evangelické rodiny rychtářské. Studoval nižší střední školu v Kremnici, pak na lyceu v Báňské Bystřici a bohosloví a filosofii v Prešpurce. Koncem září 1817 odešel na theologická universitní studia do Jeny a tento pobyt, který se protáhl do března 1819, byl nejdůležitější událostí Kollárova života. Osvícenská theologie, idealistní i přírodní filosofie a romantický dějepis universitních profesorů a hlavně romanticko-vlastenecký ruch studentstva jenského, které se v duchu t. zv. válek za osvobození opájelo myšlenkou politické svobody a všeněmecké jednoty - to vše vytvářelo Kollárův názor sVčtový. Neméně působily na jeho mysl četné pouti po stopách dávné minulosti vyhynulých Slovanů polabských v okolí jenském i četba starověkých a moderních básníků; z jara 1818 seznámil se s dcerou pastorovou, Bedřiškou Vilemínou Schmidtovou, jež se bezděky stala jeho platonickou milenkou a velkou vzněcovatelkou jeho poesie. S těmito mocnými dojmy opustil Kollár r. 1819 Jenu a přes Prahu, kde se zvláště s Jungmannem důvěrně stýkal, i přes Prešpurk odebral se do Báňské Bystřice, kde byl vysvčcen na kněze. Nato povolán za výpomocného kněze evangelické obce v Budapešti, kde působil později jako kazatel samostatný až do r. 18·19, často pronásledován Němci i Maďary. Po Ř<>5tnáctileté odluce odvedl do Pešti svou Minu jako choť; r. 18U a 1844 vykonal vědecké cesty do Halie. R. 1849 byl jmenován profesorem slovanských starožitností na universitě ve Vídni, ale utonul v mlhavých vědeckých hypotésách a neměl ani vlivu ani posluchačstva. Zde zemřel 2·1. ledna 1852 a jeho tělo bylo slavně převezeno do Prahy teprve r.1904. Kollárova činnost básnická sOllstřed'uje se kolem jediného díla ~Slávy dcery«, jehož r.ostupný růst vyjadřuj€" básnick~' V)'Voj Kollárův, Již první Kollárova sbírka Bá!mč (1821) obsahuje vedle "nápisů". elegií a ód 86 znčlek, opč\'Ujících po stopách Petrarcov)'ch a Dantov}'ch blouznivou lásku básníkovu k Míně; již zde se ozý'Vají tóny nadšení vlasteneckého a slovanského. Z tohoto sloučení erotiky s myšlenkou slovanskou vznikla Slát>y (Irem (1824 označená jako druhé vydání), obsahující tři zpčvy, I. Sála, II. Labe, III. Dunaj, po 50 znčlkách, s jednou znčlkou závěrečnou a velkolep}'m Před;;pčt:em \' elegickém distichu časoměrném. Milenka splynula s vybájenou dceH bohyně 175