v RK se vyskytujícího; V, Flajšhans osvětlil historický zázrak hostýnský v »Jaroslavu« jako 10kaIisaci v českém středověku nemožnou; K. Titz (1935) poukázal k Chateaubriandovým "Mu{'cdníkům« jako slovesnému i motivickému zdroji RK a důkazu původství Lindova, Avšak někdy dile, tantství, jindy politické stranictví ozývají se ještě na obranu RKZ. Od r. 1927 posílil obránce svou vědeckou autori~ou fysiolog F'r. Mareš, netaje se. že potírá »vědecké metody reaIismu« a zvl. T. G. Masaryka. Znalci. popírající v poslední době pravost RKZ, postupují proti jejich autorům smířlivěji; upozorňují na umčlecké hodnoty obou romantických skladeb. a ti'ebaže nemohou jejich původcům přisouditi zvláštní původnost. přece je stavějí do první řady básnickS'ch osobností na začátku XIX, stol. Jan Kollár a slomnská myšlt>nka v básnictví obrozenském, Slovanské v['ského. zesílilo na konci XVIII. a na začátku XIX. stol. náslt>dkem kulturního a politického vývoje' evropského. Zájl'm o Slovanstvo. jmenovitě o Rusko. vyšel z německé \'ědy a byl v Cechách horlivě přijat zprvu historiky a filology. později i básníky, Z patriarchy slavistiky, J, Dobrovského, kter}' zkoumá jazykově, literámě i národopisně všechny národ~' slovanské a který pěstuje i rusomilskou politiku. vychází básník Puchmajcr a filolog Hanka: onen uvede naše básnictví \'e styk s poesií slo\'anskou. zvláště polskou. tento - kromě sousta\'ně organisovan)'ch styků se zahraničními sla\'isty - posta\'í romantickou zálibu v lidové poesii na širok)' základ slovansk)'. Jungmann a jeho družina slouží vědomě jazykové i literární vzájemnosti slovanské. kterou Ant. Marek pojímá v duchu kulturního a politického vůdco\·st\·í ruského, R 1819 vracel se přes Prahu slovensk}' básník Jan Kollár z významil}'ch studií na protestantsk)'ch unÍ\'e~itách v Německu; tam se jeho slo\'anské tradice e\'angelict\'í přetvářely vlivem německého romantického nacionalismu v mohutnou myšlenku všeslovanství; nadosobní tento zážitek srůstal zároveň s nejosobnějším zážitkem erotick}'m a hledal si básnick)' \'}'raz ve slohu, pohybujícím se na rozhraní klasické v\'mluvnosti i monumentalitv a romantické citovosti. To vše 'bylo Jungmannovi blízké. ~ proto patriarcha přijal Kollára rázem za svého žáka, 174