vech básnických a estetických, ale i ve svém životním díle lIt:cneckém. Casově sem řadíme i družinu Hankovu s jejími ,;taročeskými padělky při veškerém romantickém ovzduší jejich, Čelakovský, zjev typicky přechodní, se sem staví a,;i polovicí svého díla. I český klasicismus má své pozdní ,'pigony, mezi nimiž jungmannovec Karel Vinařický jest !l ej výraznější. Časové předpoklady a slovesné podmínky pro český kla.~icismus literární obsaženy jsou dílem v nové recepci řeckolatinské kultury v XVIII. stol. u nás, dílem v Puchmajerově škole básnické. Vzdělanci druhé poloviny XVIII. stol., \'yzbrojení studiem vědy klasicko-fiIologické, přiklánějí se k ~tudiu antiky, zdůrazňujíce myslitelské a řečnické prvky jeji latinské složky. Horatius hoví jim jasnou a praktickou rozumovostí, Cicero eklektickým stoicismem a ideálem khi.sické humanity. Spisovatelé školy Puchmajerovy. kteří prostřednictvím ~;\'5'ch rokokových vzorů proni kali k autorům staroklasick~'m, mohli se opříti o překladatelskou tradici, která sahala až ke Komenskému a k Rosovi. Před rokem 1815 i po něm znali naši klasicisté, vychovaní na spisech a zásadách Ciceronových. hlavně Homéra. jehož II1iadu se pokoušeli několikrát přeložiti přízvučně i časoměrně, a Vergilia, z něhož vedle Aeneidy překládají i Zpěvy pastýřské, Horatiovy údy a epištoly i jeho poetiku, která jim namnoze určovala dráhu, řecké a latinské selanky. elegie Ovidiovy a epigramy Martialovy. Zato znalost řecké tragedie a filosofie byla nepatrná; výběr i vkus byl určován namnoze studiemi gymnasijními. kam směr novohumanistický pronikal pomalu. Vlastní literární klasicismus český se opíral včtšinou o německé vzory, mezi nimiž Goethe a Herder byli vzory největšími. Především Herder byl našim buditelům drahý; přejímali jeho pojetí lidové poesie, v jeho duchu formovali humanitu. která spolu s klasičností a národností zname· nala jádro klasicismu, a jím posilo\'ali i s\'ou důvěru v budoucnost Slovanstva. Přes tento něme<:k~l vliv jsou rozdíly českého klasicismu od německého patrny. V h u ol a nit ě českého klasicismu pozorujeme rys pozemskosti a nedostatek živlu transcendentního a tím se liší od humanity českobratrské. a to i tehdy. když klasicisté evangeličtí. jako Kollár, Palack5' a Šafařík. do ní odstín nábožensk}' vnášejí. U všech v humanitě převažoval prvek 157