Francouzské tyto podněty rozvíiely se v Anglii a v Ně· mf'r>kn rlvoiím !;měrem: nodvracelv ierlno~tra"T'é ro:wmářst ví osvícenské c10bv ::l zc1t"lra7.ňovaly národní kořeny umění. Tato reakce byla zřeimě nřerivoiem roma"tiky: osvoho7.ovala cit. obra7.;,ost. nadšení: nřipravena pietismem. uvolňovala zdroi náboženský: přediímaiíc zásad v francouzské rě\·oluce. zdůrazňovala' pocit svobrl'l" osobní i národ;,í: dobírala se smyslu pro nříroc1u a na'drala novým znůsobem na kra iinu. V N;;mecku měl tento klasicismus ve shodě s nolit ickÝmi ud:lloc;tmi silnÝ živel npll'pckv obrannÝ' vPti"ií v{'znam měl včiak llJYlple('ký obrat k liriovp ní~"i. kp gotir>kému střpňově1kpm a LPRsingem a poc::tr\ve;,Ý na 7,'; klar1P{'h Herr1rový('h. (lns"'(>] \'r('holu v mvčilf'nkovém i básni('kfm díle obou \·)·!rlČ'ÍC'h dllehů vÝmarsk{·('h. Goetha a Rchi1lpr~. dvou rt"lznororF'('h a nřece SVO"'1'·('h h la~atplt"1 sOl1JYlěrn;; ro"'v;tf o"ohnO'·ti. K nim se nřic1rll7.i1i ierlna1< novohlll""anisté }rtpří 7::1 vNle"í filoc;ofa a iawkověd('e Viléma z HUJYlbf)lrltů mí •..• Pi pstptickÝm studiem anti{'1{{'ch r::lmMf'k vé!"ti k nra"é 1;(lc;lro~ti a z'lroveň vvchoví\Vati pro skutepnou kulb'nl n~rodní. jednak oh~ náčelníci t. zv. ienské šknlv. bratří Be(lřich ::l Aug-ust Vilém Rchleg-lové. kteří kladli dťIraz na kulturní uni\·ersalismus. obraceli zřetel k asi iskému v{'chodu ::l zvlft;:mi zdůrazňovan{'. byl však v podstatě nodřín'n vyšší z';s;)(lě humanity: svrchovaná idea člověčenství spěla k všestrannému rozvití v