Kulturní styk s cizinou byl téměř znemoznen a Vídeň nemohla v té době poskytovati valných podnětů. Jedině z německých universit, kde studovali mladí evangelíci, přicházel k nám duch klasické a romantické filosofie, vědy a poesie, jež byly v Čechách rozvíjeny a přizpůsobovány domácím pomčrúm. Pro národní hnutí významný byl rozmach Ruska za vlády ki'esťanského snílka Alexandra 1., který posiloval naděje politické i povědomí slovanské. Již Dobrovský prožil tento obrat od austroslavismu k rusofilství a Jungmann, Marek, Hanka a Čelakovský jej v tom následovali. Po myšlenkové stránce působil zápas velké náboženské a filosofické osobnosti Bolzanovy s oficiálním církevnictvím nejen ve prospěch cítění náboženského a mravního, ale i jako příklad charakterní odvahy postaviti se proti vei'ejné moci. Celá povaha doby Františka 1. nutila vzdělance, aby žili v odloučenosti od veřejnosti. Tam, v knihovnách a sou krom)'ch pracovnách, oddávali se idealismu filosofick)'ch koncepcÍ, křísili obrazy národní minulosti. krášlíce její rysy. Tam bylo také místo pro ústřední myšlenkovou stavbu té doby. pro klasicismus. smihljící staré ideály humanistické s nov\'mi názorv moderních kultur národních. K I ~ s i c i s m- u s v e v rop s k Ý chl i t e r a tur ách, Klasici.~mem nazýváme myšlenkový a !:lo\'esn)' směr v písemnictví západní i východ:1Í Evropy. k~er)' národní literatury mínil obroditi. povznésti a uzákoniti v duchu id~ového a uměleckého odkazu vzdělaností staroklasické, Humanismus přf'konal odumírající tradice středověké a upozornil na klasické spisovatele latinské a řecké jako na vzory pro tvoření slovesné, Za renesance vniká do umělé literatury evropské duch národní, který zůstává stále smíšen s ideály antick)'mi. Na francouzské půdě vzniká z této požehnané \')'měny prvků ant:ck\'Ch a moderně národních za přízniv\'Ch podmínt'k doby Ludvíka XIV, literatura klasická, Mistro\'ské V)'tvory autorů, jako byl Racine. Lafontaine, Moliere mezi Msuíky. Pascal. Bossuet. Boileau mezi mysliteli. podnátily původní přesvědčení. že se novodobá t\'orba nemůže měřiti se starověkou slovesností. Zápas mezi Staromilci a Novoťáři (Querelle des Anciens et des ~Iodernes) přinesl jistotu. že moderní písemnictví má schopnost dosáhnout klasické dokonalosti, a záro\'eií přesvědčenÍ, že jádrem klasicismu není napodobení star)'ch literatur, n~'brž úsilí o klasičnost národní. 154