potčhu (1797 ve verších), Kritický výklad pomatených hských gramatik (1806) a Harmonie a dobrozvučnost jazyka českého (1806), zůstaly v rukopise. Původní jeho poesie, psaná špatně chápanou časomírou, jest pod silným vii\'em Klopstocka, jehož Mcsiú.še prozaicky přeložil, ale nevydal. Jakýsi výbor z jeho veršů a »Divného oučinku« vydal K. 1. Thám jako Starý veršovec pro rozumnou kratochvíli ( 1805). Klasícismus. (1815-1830. ) Povaha doby. Po r. 1815, po pádu Napoleonově, nastává reakce proti politickým zásadám doby předchozí v duchu nového absolutismu. V Rakousku ztělesňuje tyto nové principy politické a vládní František I. a jeho kancléř Metternich. Oba odmitali jakékoliv ústavní požadavky i nároky národní a potlačovali každé svobodomyslné, novodobé hnutí. Těžkopádná byrokracie, systém censurní a nově zHzené mini:,tprstvo policejní byly velkou překážkou nejen kulturním stykům s cizinou, nýbrž brzdily i rozvinutí myšlenkového a literárního ruchu vnitřního, který se počal v době osvícenství slibně rozvíjet. Dozor nad školami obecnými a středními byl svěřen opět kněžím, ale i mezi nimi bylo přísně postupováno proti svobodomyslnějším směriJm. Osvětové snahy osvícenství však pokračovaly přece zásluhou šlechty a učenců. kteří vyrustali ze selské a měšťanské třídy a vnášeli do obrodného hnutí stále více prvků nacionálních. Šlechta se stala mecenášem učenců, umělců a spisovatelu, zakládala akariemie. umělecké ústavy, musea. podporovala a sama se zúčastnila silného ruchu průmyslového. Vlastním nositelem vzdělanosti zústávala inteligence, přicházející zdola a rychle se přizpůsobující mravem i vkusem třídám urozen}·m. TakÉ' literatura byla výrazem činnosti kněží, profesorů a zvl. učitelů. jeiichž počet značně \'Zrostl rozmnožením g'ymnasií a doplněním šestitřídního studia d\'ěma roky filosofick}'Ch kursů. Velik\' úspěch české věci viděli vlastenci v tom. že r. 1816 a 1818 bylo povoleno vyučovati na středních školách několik hodin češtině a že čěština vůbec byla prohlášena za potřebnou pro kněze a úředníka v Cechách. 153