metodou ruskou mluvnici (něm. 1820) a českoruský pravopis (1805) a vydatně Dobrovskému pomáhal v jeho pracích slovnikářských, takže II. sv. Némccko-čcského slovníkll je vlastně jeho prací; napsal první mluvnici jazyka cikánského a zlodějské hantýrky (1821) a konečně pro potřebu básníků Rýmovník neboli slo't'ník rýmovní (1824). V jádře byl Puchmajer duchem básnickým, ačkoliv potřeboval vždy popudů cizích, aby se v něm uvolňovala hravá a rozmarná vtipnost i skutečný vzlet lyrický. Od r. 1797 působilo naň poetické rokoko polské, hl. Kniažnin a Karpiňski, polským prostřednictvím zpracoval také hexametrem :Montesquieuův Chrám gnídský (1804); své vzory neparafrasoval mechanicky, nýbrž osobitě upravoval, často česky lokalisoval, rozšiřoval a kontaminoval. Pomocí svých vzorů dostával se k velkým básnickým duchům antickým a západním; podléhaje vkusu doby, omezoval se však hlavně na druhy, v nichž se odrážel smyslný a koketní ráz galantního věku, povaze Puchmajerově vlastně cizí. V původních svých básních, jež posmrtně vyšly s názvem Fialky (18 3), pěstoval vedle selanek s oblibou po polském vzoru lafontainskou bajku rozmarného tónu a světské morálky, zpravidla česky lokalisovanou. Z hlubších a osobitějších pramenů vyplynuly Puchmajerovy ódy příležitostné, náboženské a vlastenecké. Nejvýznamnější jsou náboženské, Oda k Bohu, O velebnosti božské a Oda o t:elikosti božské, na něž vedle žalmistů působili ódisté polští a ruští a v nichž se po prvé oWásila duchová rétorická lyrika, příznačná pro český klasicismus, a vlastenecky buditelské, Piseň lIa Jana Zižklt z Trocnova - první to projev rozhodného vlastenectví a neohrožený krok národnostně pochopit husitství - Hlas Cecha a Na jazyk če.'lký. Národní buditel Puchmajerov a jeho přítel, Sebestián Hněvko\'Ský (1770-1847), byl rodák žebrácký, působil v rodišti jako městský úředník, pak jako purkmistr v Poličce. Vedle běžné anakreontické písně lehkého rázu pěstoval občas baladu sentimentální (Vnislav a Běla), častěji humoristickou a romanci groteskní po vzoru Btirgrově, v nichž parodoval hrůzostrašné látky jarmareční; shrnuty jsou v 8r;SlIích drobných (1820) a Not~.'Ích bás)lich (1841). Starosvětský svůj vtip, libující si často v drastickém přepínání a hromadění zábavných pošetilostí, uplatnil nejlépe v t. zv. komických epopejích. oblíbených v XVIII. stol. a založených Tassonim a Boileauem: v Děviné (1805 jako epos směšno 151