působí i toleranční »písničkáři« evangeličtí, kteří včtšinou parafrazují obsah starších i mladších kancionálů. Poesie umělá, na niž mohlo novočeské básnictví navázati. měla ráz klasicisující a sahala sice přes Rosu až ke Komenskému a k Benediktu z Nudožer, ale nevykazovala vyspělejších plodů; charakterisuje ji prosodie časoměrná a látky bukolické, ovládnuté smýšlením a cítěním křesťanským. O její životnosti svědčí sborníček žáků jesuity Fr. Expedita Schonfelda z r. 1775 a o 10 let mladší básnický almanach Thámův, v němž vedle skladbiček humanistických pronikalo opožděně baroko F. Kadlinského. Puchmajerova básnická škola nedbala o tuto tradici; vlivem Dobrovského odmítla časomíru a básnické vzory hledala v cizině. AnachronlSticky si však vybírala z německé poesie tu, jež kvetla před vystoupením Lessingovým, nebo své vzory hledala ve stejně zpožděné vídeňské odnoži rokokového písemnictví a v současné poesii polské. Tak se u nás napodobovaly druhy v západní Evropě dávno přežilé poesie lehkomyslně smyslné, pikantně žertující, salonně pastýřské a světácky moralisující :;...anakreontická píseň. pijácký popě\'ek, drobný ironický epigram, veršovaná bajka, travestu.lící balada, hrdinská i směšná epopej. Mnohem skrovněji se projevil směr anglicko-klopstockovský: verše Stachovy a Vojtěcha Nejedlého, jdoucí v jeho stopách, sotva pronikly na veřejnost. Teprve přebásnění Miltona Jungmannem proklestilo do naší poesie směru tomu cestu. Po stránce formální panoval v XVIII. stol. zmatek. Učení skladatelé prodšení humanismem prohlašovali časomíru za jedině vhodný prosodický princip, aniž ji v praxi dovedli správně využíti: lidoví rýmaři a písničkáři počítali neuměle a mechanicky slabiky a básníci osmdesátých let, jako Dlabač a Stach, uvázli na·směsi časomíry a počítání slabik. R. 1795 vytkl Josef Dobrovsk~' přízvuk za výlučný princip české prosodie básnické a v tom jej sledovala první novočeská škola básnická. přes odpor několika jedincu. V praxi tato prosodie přízvučná zvítězila v XIX, stol. úplně, ač se ještě v době romantismu ozvala obhajoba časomíry, tentokráte dumyslněji a oduvodněněji. První pokus o novočeské veršování vznikl z popudu příležitostného: 1782 zapěl vlastivědn}' učenec Jan Bohumír Dlabač pod pseudonymem Phylobogus časoměrn}'m r)rmovan~'m veršem Zpěv ke ctí nej8t:étčF~ílw otre Pia Vl. na bUlvný jeho příchod do Vídně, vyzdobený bukolickým a 149