lidové vydání Písma sv. Tak na základě textu nového vydání svatováclavské bible kriticky srovnaného s Vulg-atou a hlavně po důkladné revisi jazykové vylila Bíl)/c l(,.'Iká, to jest celé Svaté Písmo (1778-1780). Procházka sám pak práci zdokonaloval, přihlížeje i k textu řeckému a k soudobým racionalistickým výkladům Písma, po formální stránce pak k bibli Kralické, a vyJal Písmo 8m[(; N(1)(~ho zákona (1786) a konečně Bibli hskoll, to j(','~t ('d(; Písmo starNIO i nového zákona (180·1, 1805 ve 2 sv.). Poth'bám vzdělávání lidu sloužil Procházka četn}'mi vydáními starých dobrých spisů, hlavně historických nebo cestopisných, opatřených poučnými předmluvami, obsahově i jazykové přizpůsobených době i účelu. (Vydal ]4 staročesk}'ch d{>l, mezi nimi Dalimila, Pulkavu, Prefáta a některé spisy Erasmovy.) Osvícenský jazykozpyt a Josef ůobrovský. Století XVIII. jest kolébkou studia jazykozpytného. Jazyk jest zprvu chápán jako uzavřený ve svém v~'voji: proto jsou jeho jevy přesně klasifikovány, logicky rozbírány a jsou mu určována přesná pravidla, často nehistoricky nebo protihistoricky: práce slovnikářské, normalisující práce mlumické a studie tvaroslovné jsou v převaze, Pod vlivem rousseauovského zájmu o dějinnou minulost a o lid a jl'ho pů\'odní řeč počíná se vyvíjeti historick}' a sromávací jazykozpyt a podrobn{>jší studium nářečí. na druhé straně však i 1. zv. filosofické mluvnictví. kterému učini přítrž hitický a empirický smysl osvícenstvÍ. Zá jem o bibli ::t její textovou kritiku probouzí zájem o jazyky a písma, v nichž jsou dochovány originály i překlad:.' bihle. Tím \'liím jest položen základ k filologii moderní. které vyrustají dvě nové včtve, filologie germánská a slovan"ká. a jejiž pracovní program jest rozšířen na celý život národa. pokud se obráží v písemn~'ch památkách. Filologie slovanská, povzbu7-ená Her(lerO\'~'mi slovy o Slovanech a jejich budoucnosti a politick~'mi i vo.iensk~'mi úspěchy Ruska. má pro naše národní probuzení v~'znam základní a neobyčejn~'. ~Jetody vědeckl'ho kriticismu osvícensk[ho bylo právě v ní nejdůsledněji pnu žito jak ukázkami pi'csné drobné analysy jazykov\'ch jevu, tak rozsáhl~'mi díly mlu\'llick~·mi. Ze slavi:.;tiky proudí do národního pov('domí \'ědomí slovanské. které posíluje a oži\'uje později i českou poesii a politiku. Konečné z poznání jazyka pramení i láska k němu a péče o jeho čistotu. Osvícenská jazykon'-da, postawná na přísně vě 137