Sem pati'í i kompilace Kur:::gcfa •• ;;slc Gcschichtc der BohmC/I (1774. 1779. 1782) sahající až do konce vlády Marie Terezie, vedená zřeteli didaktick}'mi. a literárně historický spis Biillmiscllc, miillriscllc IIml s('ll/csisl'llc Schriftstdlel alls dcm Ol'dc/I ([CI' JcsllitCII (1786). Tehdy vznikají i dvě historické mono~rafie nesené tónem obranným. Kaiser KarZ ([cr Vin'tl' (1780 a H81 ve 2 sv.) a především LcbclIsyesdliclltc des Kii/lig 1\'clI:::('S/(IIIS <1788-1790 ve 2 sv,). kterou kritieky omezil protireformačllí pi'edsudky o době husitské, V 1. 1783-178,1 vydal s Dobrovsk~'m 2 sv, nejstarších latinsk~'Ch kronikářu českého středo\'ěku s názvem ::kriptol'(,s I'l'I'1I1II l)()l/('lIIicamm, Již r. 1i75 vydal Balbínovu Obranu ar, 1777 připravil k tisku »Pi'íhody« Vratislava z Mitrovic, ale teprve po smrti Josefa II,. r, 1790. rozhodl se pracovati pro český jazyk, Svědectvím tohoto obratu, jimž začíná druhé období Peldova tvoření, jsou .kho /'a mi'! i (1931), Čtení na universitě zahájil vstupní řečí r 1793, jež patří s předmluvou k "Příhodám« Mitro\'icov~m J{ ob,'anám jazyka. a s\'é přednášl{y shrnul do mluvnického sphm Gl'IlIldsiil:::e der 1Jiihm, Gralll1llCllik (1795), Z tohoto 1l()\'l'llO myšlenkového hlediska vyšlo i nrwé zpracO\'ání česk~'ch dl'jin. vlastenecká N01'/; krollika (~csklÍ (1791--1796 Vl' 3 d .. díl 4 .. sahající do r, 1-129 v rukopise). znamenající pokrok proti zpracování nl'meckému . •... rant. «'uustill I)r(wházka (" 1749 v NO\·é Pace:: 1809 v Praze). knčz řádu pavlánského. pak ředitel pražsk~'ch ~ymnasií a sprá\'ce uni\'ersitní knihovny. vycházel jako Voi~t z Balbína a ve i;\"~'ch latinsk~'ch nebo německ~'ch díll'ch mísil pi'ísné katolictví s josefinstvím. Do české literámí historie náleží jeho literární dějepis. sesta\'('n~' na' kultumím pozadí podle staletí, Dc san'lIlariblls libcralillm al'tilllll ill Bohl'lIlia cl Jlom1'Ía fatis COIlllllollal'Ílls (17821. a soubor studií hlavně z období humanismu Jliscdla/lícld(T ')iillmiscllclI !O/rl miilll'isd/cll Litcratur <17S·1 a 1i85 \'e 3 S\·,). Mal~' smysl pro českou l'l'formaci. \'yzd\'ihování humanistického písemnictví a pi'ihližt'ní k formální stránce knih jsou pro něho pi-ízna{'né. Hlavní buditelsk::' \'~'znam Procházkúv spočí\'á v literárních podnicích url'en~'ch lidu. v nichž vytěžil \'~'sledky biblického a jazyko\ého studia své doby. Toleranční os\'Ícen,;t\'Í do\'olovalo a leckdy i podporovalo vydávání biblick~'ch a llo\'ozákonních textu pro lid, a tak z podnětu ~Iarie Terezie uložil pražsk~' arcibiskup hr. Pi'íchovský Procházkovi a Durychovi. aby obstarali 136