(legcnsfand (1773); Františka Martina Pelcla Předmluva k las'kal'(~mu Nrncíři při vydání »Příhod« Václava Vratislava z Mitrovic (1777) ; Moravana Jana Aloise Hankeho EmpfdlllOlfl dcr biihmisdlcll Sprache und Literatur (1783); Karla Hynka Tháma Olmllla jazyka čcsldho proti zlobi1'.lÍm jello Iltrllahlm (1783): Slováka Jana Hrdličky stať l':::ndnlOst řd'i {'esk(~ neb vllbec slOlxnské (785) v báňskobvsti'iek\'eh "StarÝch novinách« a Jana Rulíka Sláva a 1'.lÍ')()~·lIost j;I::".llka čcsÚho (1792): k nim se pojí opožrlěná obrana f<'rantiška Jana Tomsy Von den VOi':::iigen der čeellisdu'lI F.pracllc (1812). Obrození národní čelilo nejen navenek germanisaci, nýbrž i vnitřně úpadku českého jazyka. České knihy z konce XVII. sto\. byly psány ubohou češtinou jak mluvnicky, tak slohově. V XVIII. sto\. se stav ještě zhoršoval nedostatkem literární souvislosti, ztrátou styku s řečí lidovou, nedostatkem dobrých děl starých, chybností mluvnic a nedostatkem slovníků. Když k nám z ciziny proniklo nezřízené novotai'ení a bru5ičství. zavádějící nově vymyšlené a \'yumt:'lkované stvúry tvaroslovné, založené na úplném ne· pochopení jazyka, nastala přímo jazyková anarchie. Nejv~'sti'edněji si v tomto novotaření počínal učitel novoměstské akademie vojenské Jan Vitcln\' Pohl (1740-1790) v dílech Grammatica lingllae bohemicae oder die biihmisrhc Spracll'kulIst (1756) a Prat'opisnost řeči čcchské, ředlně :::alož('illí. též i dMw:::mi obránčná (1786), a vídeňsk)' piari;.ta lUaxmilian Šimt'k v llandbuch fiir cinen Lehrer der biillmischen Literatur (1785), Vedle vědeck\'ch teorií Dobrovského čelí těmto snahám nová pra..w literární. puvodní i překladová a v nemalé míře i vydávání star\'Ch památek. Zvlášť oblíbeno b\'lo písemnictví doby Veleslavínovy: jeho jazyk i sloh byly pokládány za vzor a v jeho duchu byl i revidován překlad bible. Dobrovsk)' učinil v~'znamn~' krok kupředu i po stránce pravopisné: místo nedúsledného a těžkopádného pra"opisu bratrského za"edl pi'es odpor četn~'ch spisovatelů pravopi.,; analogi('k~·. O s víc (' n s k Ý n á z o r s,· ě t o v~, doby Josefo,·y. S"ětový ná7.0r konee xvm. stol.. jemuž dal u nás zřet~ln\' ,-(-raz Josef II .. nazý\'áme osvícenstvím. V XYlII. sto\. ::e v západní Evropě dokončuje odkaz r<'nesance: která osvobodila člo,·ěka od sti'edověkého názoru nadsmvslného a od ži,·ota asketického. Cílem nestává se však hármonick)' člo"ěk renesance, 130