dají náplň českého života obrozpnského a obracejí jej jin~'m směrem. Romantický kult lidu a jeho tradicí a zvláště písně setrvává, ale zvýšenou kritičností, sklonem k rea· listickému postřehu a studiu, úsilím reformním nabývá obsahu nového. Kritika, a to nejen literární, nýbrž i společenská stává se inspirací slovesného tvoření: novinářství proniká vydatně do slovesnosti; vzory, které se přijímají z ciziny, jsou většinou rázu protiromantického. I vůdčí literární osobnosti této pozdní romantiky české, Tyl, Havlíček, Němcová, mají úzký vztah k evropskému romantickému hnutí, stejně jako jej měli Kollár, Šafařík, Čelakovský z generace klasicistiQkého nebo Mácha a Erben z romantiků starších; ale na rozdíl od nich, žijíce v době přechodu a reakce, připravovali období nové, které po obnovení konstituce naplnilo jejich snahy. Rok 1848 vzpružil veřejné i literární naděje těchto pozdních romantiků, ale politická i duševní tišina let 50. některé z nich umlčela, jiné přímo zlomila, jiné naplnila ochablostí. Člení se tedy doba národního obrozpní na čtyři fáze: a) Osvícenství, od r. 1774 do r. 1815; b) Klasicismus, od r. 1815 do r. 1830: c) Starší romantiku, od r. 1830 do r. 1848: d) Pozdní romantiku, od r. 1848 do r. 1859. Osvícenství. (1774-1815.) Po\-1ilia doby. J o se f i n i s m u s a jeho reformy. Vítězství pobělohorské protireformace spojené s úplným poddanstvím lidu počíná v druhé polovině vlády Marie Terezie dožívati především následkem četných reforem, jež císařovna prováděla v správě státní, v oblasti společenské úpra\'ou poddanství a hlavně v oblasti vzdělanosti zrušením řádu jesuitského, založením obecného školství a reorganisací gymnasií. Systematicky v těchto reformách a \' jejich doplňo\'ání pokračujc svobodomyslný a oS\'ícensk~' JOi:icf II., v politice vyznavač absolutismu a centralismu. Úplné zrušení nevolnict\'Í ¨ nikoliv však nO'"tdanst\'Í -. vyhlášení nábože~ské svobod\' S úsilím o náboženskou snášenlivo.st, radikální potlačování 127