S v~'razem slovesn)"m a periodisace osvěty i literatury se celkem sl'Ovnává s členěním podle generací. Prmi mocný proud, který z pokročilé Evropy zasáhne púdu ('eskou, jest o s víc e n s tví, projevující se především \'e Vl·jČ a slo\"l'::.né lidovýchově; v skromničkém písemnictví krásném užívá forem literárního rokoka. Osvícenská snaha po\'Znl'sti lid po \':7;ech stránkách se pojí s úsilím dopomoci národu k jeho právům, která germanisující vláda vídeňská znl'uzná vá a ruší; čeští osvícenci se stávají zároveň českými buditeli. l"innost jejich múžeme sledovati od r. 1774, kdy uvedení nčmčiny do škol a úřadů vzbudí prudký odpor, až do r. lR15. kdy přední z tčch mužů, Josef Jungmann, pi'ichází do Prahy, aby v nO\'ém duchu zorganisoval jazyk(}\"\~', litl'r;úní i národní obrození. Te!!! () nllV)' duch jest duch k I a s i c i s m u. opírající se jednak o idt',k i formy antického starověku, jednak o duchovní odkaz nl'ml'('k~'ch myslitelů a bisníků kruhu v~·marského. Jeho id('ov~'mi sloupy jsou etická zásada humanity, provádl'n;'l zvlášt{· ve filosofii dčjin, estetick~' požadavek klasično,.;ti spojený s úsilím o zesvčto\'ční literatury a praktické twslo národnosti, prohlubované k()ncepcí vzájemnosti slovanské. Mnohé z názorů českého klasicismu .isou geneticky pi'íbuzny a shodny s ideami romantismu, hlavně kultem lidové písně: tu se čelný příslušník klasicismu jungmanno\·skl'ho. Čelakovský, přechyluje již k teorii i praksi pokolení mladšího, stejně jako před tím rukopisné padělky d)"ší ducht:>m romantick)'·m. Kolem r. 1830 jest myšlenkový, slove~m)" i slohov~' zásah pokolení klasicistického v zásad~ dO\'ršen, i když předáci školy teprve později podávají svá díla zdáště významná. Od r. 1830 jl'st český život o\'iádán r o man t i k o u. a to několikl'r·: h(1 odstínu. jak ukazuje vnithlÍ rozpor mezi mohutn~'mi jejími představiteli. re\'olučním novotářem v duchu básnického indh'idualismu K. H. Máchau a K. J. Erbenem. uchovatelt'm tradic doby klasicistické i s jejím kultem lidové písně. Kolem nich se kupí představitelé krotké romantiky m{·šťanské. t. zv. biedermeieru. i vyz!1avači katolické rc~kce romantické. Tato starší romantika. \' níž j,.;ou silnč zastoupeny tendence historické a historisující. vyžÍ\'á se hlavně \' 1. 40 .. až r. 1848 {'iní rozhodn~' konec její vládě. Období p o zd n í r o man t i k y tkd s\'~'mi kořen\' hluboko \' letl'ch 40 .. kdy tt:>ndl'nce liberální a demokratické rozklá 126