Proti názorům zdůrazňujícím jenom cizí kořeny obrození se brzy zdvihl odpor, poukazující na tradici domácí. Nejsmělejší výraz mu dal ve své filosofii dějin T. G. Masaryk, který připouští sice silné působení západních proudú myšlenkových na naše obrození, ale jeho domnl'lé jádro, demokratickou humanitu, vyvozuje z křesťanské humanity české reformace náboženské; za její přímé pokrúovatele prohlašuje nejen Kollára, Palackého a Šafaříka, ale i Dobrovského a Havlíčka. Nejprve se ozval odpor proti Masarykovu podceňování ideje národní a složky obranně jazykové i zneuznávání tradice domácí (mimo tradici českobratrskou). Liberální politik Josef Kaizl uvedl po prvé obrodné hnutí do dějinné souvislosti politické a nacházel jádro tohoto hnutí v idei národního sebeurčení, jak ji hlásala francouzská revoluce a války napoleonské. Koncepci tuto zastávali nr-kteří d{~jepisci, i cizí, jako Alfred Skene, Boh. Rieger a A. Denis a podepřel ji Josef Hanuš; ten však zároveň ukazoval na závažnost reakce státoprávní iilechty české proti centralismu a germanisaci josefinské Vídně. Kaizlovy i Hanušovy podněty rozvil, prohloubil a v soustavu uvedl Josef Pekař. Kořeny národního obrození vystopoval až v XVII. v{'ku v pobělohorském vlastenectví katolick~'ch balbínovců národně, ano i slovansky uvědoměl~Th, vlastivědn}'m historismem prodšen}'ch a snažících se o odčinění národní porážky. Jeho hlavní rust položil do protinčmeckého boje šlechticů a učenců namnoze původu. jazyka i vzdělání německého. za éry Josefovy, která násilnou germanisací a protihistorick~'m radikalismem vzbudila siln~' odpor; teh(ly zvedlo u\'t'?domělou hlavu rozhodné češství nejprve pod zái'titou politiky státoprávně stavovské. pak vlivem francouzské re\'oluce i napoleonsk)'ch válek v duchu národního liberalismu a stupňující se demokracie. Zvláštní ceny vývodům Pekařovým dodává šíře dějinného pojetí. jež nevidí jenom jazykovou. literární a vědeckou. ale i politickou stránku problému, Národní hnutí se tu osvětluje ve vš~ch s\')'ch složkách, ať domácích či cizích: tradiční spojitost jest zde skutečně nepřetržitá. takže obrození se r}'suje jako organická součást dějin národních. Per i o d i s a c e národního obrozť'ní. Dobu národního 0bro7 .. f'!1í roznhuiť'me podle vůdčích myšlenek kulturních a literárních. které české vzdělanectvo přijímá z cizíny a staví do služeb národního hnutí: obsah ideo\'~' se tu kryje zhruba 125