než byl vítězstvím národních snah českých rozhodnut proti ní. Se zásadami národně historickými sloučeny modernf demokratické ideje a k starobylé koruně svatováclavské pi'ibylo Slovensko, které poskytlo za národního obrození tolik vynikajících sil a kde přes jazykovou odluku let 40. trvala v nejlepšich mysli ch i nadále jednota československá. Takto došlo národní obrození poiiticky svého dovršení dlwm 2H. i'íjna 1918, kdy národ vnitřně obrozený a politicky osvobozený pi'evzal řízení svých osudů ve vlastním stútl" jsa si dobře vědom, zač vděčí myšlenkové i mravní práci sv~rch buditelů. T l' o I' i e o n á I' o dní m o b I' o z e n í. Generace buditelská sama, opírajíc se dílem o názory Palackého, dílem o Jungmannovy, zastávala mínění, Žl' jádrem cdého obrodného procesu byl prvek národní. že hnutí vyrostlo z domácích. autonomních kořenů jako citová a jazyková reakce proti germanisací cl'ntralistického Rakouska: že evropské vlivy. ať osvícenství. ať francouzská revoluce či nacionalismus napolconskvch \'álek byly složkami podružn~·mi. Názor formulovaný Palack~'m zdomácněl jak u dějepisců obrozenského hnutí, tak i II literilrních historiků a ovládal do konce 80. let obecné mínl"ní. Ve zhrubělé formě populární prohlašoval národní "vzki-íšení« za dokonal}' zázrak a vycházel ze zjednodušujícího pojdL jako by koncem X\ ll. a v XVllI. stoi. národní tradice zvl. v literatuře byla úplně přen·ána. Vědec k}' positivismus literárních dějepiscu školy Gebauerovy, zastupo\'an~' zvláště Jar. Vlčkem a Janem Jakubcem a posíl('n~' monografií Murkovou, vyvracel názor o tradici úplně ph~rvané a popíral mínění o vůdčí síle ná. rodnostní reakce protijosefinské. Proto místo o Hzki-íšení< mluvil vždy jen o obrození. jež pokládal za součást i dúsledek obecného znovuzrození evropského za účinného spolupúsobení společenského a hospodái'ského uvolnění lidu: probuzení nacionalismu shledával teprn> v národě. zbaveném okovu zevních. Západní \·lh·". zvláště německé přeceIioval: národní hnutí pokládal za pouh~' pruvodní zjev emancipace myšlenkové: pro domácí tradici měl málo smyslu. Kdežto Slovinec Murko soudy o púsobení vlh-u německ}'ch zesílil, Rus Francev a Polák Szyjkowski doplnili a záro\'(~Ii omezili v~'klady česk~'ch positivistu prúkazn~'m \'~'kladem o \'li\'u slovanském, ruském a polsk('m a zpusobili. že národní obrozl'ní české bylo vyšeti'o\'áno ve spojitosti s obrodn)"m hnutím slovansk~·m. 124